Elektromobilita může v Česku připravit o práci 75 000 lidí

Přechod na elektromobilitu, který nyní probíhá v Evropské unii, zvláště ohrožuje ekonomiky střední a východní Evropy, včetně Česka. Kromě něj také třeba Slovensko či Maďarsko. S přechodem na elektromobilitu totiž souvisí nyní stále akutnější hrozba výraznějšího nárůstu podílu čínských elektrovozů na trhu EU.
Přechod na elektromobilitu ohrožuje ekonomiky střední a východní Evropy, včetně Česka. Ilustrační foto: faei.cz
Přechod na elektromobilitu ohrožuje ekonomiky střední a východní Evropy, včetně Česka. Ilustrační foto: faei.cz

Pokud by k takovému nárůstu došlo, v Česku v příštích pěti letech přijde v autoprůmyslu o práci přibližně 75 000 lidí, plyne z nové studie Mezinárodního měnového fondu (MMF).

Ztráta tržního podílu evropských výrobců na automobilovém trhu EU by totiž mohla znamenat trvalý pokles poptávky po vozech, na jejichž výrobě jsou nyní poměrně vysoce závislé právě zmíněné ekonomiky střední a východní Evropy.

Studie MMF analyzuje vývoj v rámci scénáře, kdy by během následujících pěti let došlo k navýšení čínského podílu na trhu EU o patnáct procentních bodů v porovnání se situací v letech 2016 až 2019. Podíl čínských vozů na trhu EU by tak nakonec činil 16,3 procenta.

Zdroj: MMF, Lukáš Kovanda, Trinity Bank

Nejhůře zasaženo by v tomto scénáři bylo v rámci Unie Slovensko, kde by o práci v autoprůmyslu přišla 2,6 procenta celkového ekonomicky aktivního obyvatelstva. V Maďarsku by to bylo 1,7 procenta, v Česku pak pod 1,5 procenta. Český procentuální údaj odpovídá v absolutním vyjádření zhruba 75 000 lidí.

Studie MMF ale také pracuje s dalšími dvěma scénáři, v nichž by byl uvedený „šok z elektromobility“ tlumen buď ochranářskými opatřeními EU, například v podobě navýšených cel na automobilový dovoz z Číny, nebo prostřednictvím přesunu výrobních závodů čínských automobilek do EU, včetně do uvedených zemí střední a východní Evropy.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena