Francouzština je vstupenkou do budoucna

Tento týden jsme oslavili Evropský den jazyků. Tato událost nám každý rok připomíná skutečnost, že Evropa stojí na jazykové bohatosti a různorodosti. Ale v byznysovém světě nejsou jazyky jen kulturním dědictvím: představují strategický nástroj a konkrétní přidanou hodnotu.
Francouzština je mateřským jazykem 15 procent obyvatel Evropské unie, což je druhé místo za němčinou. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Francouzština je mateřským jazykem 15 procent obyvatel Evropské unie, což je druhé místo za němčinou. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V Evropě zaujímá francouzština významné místo. Je mateřským jazykem 15 procent obyvatel Evropské unie, což je druhé místo za němčinou (19 %). Pokud započítáme mluvčí, kteří ji používají jako druhý jazyk, mluví francouzsky čtvrtina Evropanů: Je to třetí jazyk EU po angličtině (50 %) a němčině (29 %) a před španělštinou (17 %). Je také druhým nejrozšířenějším nemateřským jazykem na kontinentu.

Z celosvětového hlediska najdeme francouzštinu na všech kontinentech, od Severní Ameriky po Tichomoří, přes Afriku, Karibik a Evropu. Je to společný jazyk pro rychle se rozvíjející země, jako je Maroko nebo Gabon, i pro silné ekonomiky, jako je Kanada, Lucembursko nebo Švýcarsko.

V roce 2022 mluvilo francouzsky 321 milionů lidí na světě, v roce 2025 to bylo již 348 milionů a v roce 2050 by to mohlo být téměř 700 milionů.

Francouzský jazyk je, jak víme, nepostradatelný v diplomacii, v mezinárodních vztazích a velkých světových sportovních organizacích, kde zůstává oficiálním jazykem. A je nepopiratelnou výhodou pro každého, kdo chce pracovat ve francouzské společnosti působící v České republice, jako jsou Renault, L’Oréal, Saint-Gobain, TotalEnergies nebo Veolia.

Ve strategických odvětvích, jako je luxusní zboží (Louis Vuitton, Dior, Hermès, Chanel), kosmetika (L’Oréal, Yves Rocher, Avene, Bioderma), energetika (TotalEnergies, Schneider Electric, Veolia) nebo doprava, letectví, stavebnictví atd. (Alstom, Dassault, Airbus, Vinci), zaujímá Francie přední pozici.

V těchto profesních prostředích je znalost francouzštiny skutečným přínosem pro navazování důvěryhodných vztahů a posilování mezinárodní spolupráce.

Pro české podniky je Francie nepostradatelným partnerem – je třetím největším zahraničním investorem v České republice, druhým největším zaměstnavatelem a více než polovina francouzských společností působících v Česku plánuje své aktivity posílit. Příležitosti ke spolupráci jsou tedy reálné a budou dále růst.

Francouzština je kromě výše uvedeného samozřejmě také jazykem kultury. Francouzské seriály, jako Lupin nebo Call my Agent, zaznamenaly celosvětový úspěch na streamovacích platformách. Umělci, jako Stromae nebo Zaz, vyprodávají koncertní sály po celé Evropě.

Francouzská hudba, film, literatura a živá umění tak přispívají k tomu, že francouzština je univerzálním jazykem, který daleko přesahuje hranice Francie.

Na závěr připomeňme, že francouzsky mluví mnoho evropských lídrů, včetně třeba českého prezidenta Petra Pavla. To je dalším důkazem toho, že znalost francouzštiny je i dnes a bude i v budoucnu faktorem důvěryhodnosti a otevřenosti.

Francouzština je vstupenkou do budoucna. V byznysu, diplomacii, výzkumu, kultuře a společenském životě znamená znalost francouzštiny, stejně jako znalost angličtiny nebo němčiny, náskok v Evropě i na celosvětovém trhu.

Autor je ředitel Francouzsko-české obchodní komory
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena