Historie stavebních předpisů sahá do roku 1886

Již více než 134 let platí na našem území různé stavební předpisy. Bohužel jejich současná podoba výrazně brání rozvoji bydlení a dopravních komunikací v naší zemi. Je proto namístě provést zásadní reformu, která povede k výraznému zkrácení délky vydávání stavebních povolení.
Stavební nákres. Ilustrační foto: Depositphotos.com

První stavební řád byl na našem území přijat 10. dubna 1886 a platil pouze pro Prahu. Později se rozšířil na Plzeň a České Budějovice. Pro ostatní obce byl přijat stavební řád v roce 1889. Tehdejší pravidla byla výrazně jednodušší než dnes. Postupně se však rozvíjela a myslela na stále více okolností. Významný zlom přinesl vznik evidenčních plánů, které umožnily zefektivnit proces plánování nových staveb.

V období první republiky vznikl nápad na vytvoření celostátního stavebního úřadu, který měl sjednotit stavební standardy na celém území. Dříve než vznikl, však přišla válka. Po ní byl v roce 1946 přijat zákon o stavební obnově, který měl za cíl rychle renovovat poškozené stavby. Klíčový byl však až zákon z roku 1949, který se zaměřoval na územní plánování a výstavbu obcí. Tímto zákonem byl zaveden pojem územní plánování, což umožnilo rozdělit území na různé typy dle jeho využití.

PSALI JSME:
Cíl je jeden úřad, jedno povolení a jedno razítko, říká k novele stavebního zákona ministryně Dostálová

V roce 1958 byl přijat zákon o územním plánování, který posuzoval přípustnost staveb dle institutu územního rozhodování. Další zásadní úprava stavebních předpisů vznikla v roce 1976. Takzvaná Padesátka, jak se zákonu přezdívalo, spojila úpravu územního plánování se stavebním řádem. Tento zákon byl mnohokrát novelizován a platil i po sametové revoluci. Nahradil ho až stavební zákon z roku 2006, který platí dodnes.

Současná podoba stavebního zákona se ukazuje jako přežitá, protože neúměrně prodlužuje stavební řízení. Dle žebříčku Světové banky je Česká republika v tomto ukazateli až na 157. místě na světě a v Evropě patří mezi nejhorší. Z těchto důvodů je třeba přijmout nový stavební zákon, který urychlí proces vydávání stavebních povolení. Díky tomu by se mohla zvýšit dostupnost bydlení a zlepšit dopravní situace v naší zemi.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Role městské části je v územním plánování, do povolování staveb už zasahovat nemá

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Že je na soud ještě moc mladé?

To je na soud ještě moc mladé! Budete se možná divit, ale není. Řeč je o věkové hranici, od níž jsou děti zvány k výslechu před soudem a zjišťován jejich názor. Především v záležitosti, která patrně ovlivní celý …

Pozor na spoluvlastnictví nemovitosti v rámci rodiny

Spoluvlastnictví v rámci rodiny může být na začátku cesta, jak pořídit nemovitost za nižší náklady, často však vzniká spíše „nedobrovolně“ v rámci dědického řízení. Nedávno zveřejněný rozsudek Nejvyššího soudu ČR …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stočený tachometr Čechům nevadí. Chtějí slevu a podléhají emocím

Průzkum
Opravdu to českým řidičům tak vadí? Pro většinu motoristů není stočený tachometr důvodem k tomu, aby se poohlédla po jiném autě. Kupující ale v takovém případě požadují slevu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.
Rolovat nahoru