I nad ojetinou může soused zblednout závistí, zvlášť když je to Bentley

Co dokáže nejvíc srazit cenu nového auta? Samotný fakt, že si je koupíte. Nově vyrobené vozy jsou navíc podle dlouhodobých statistik čím dál dražší a v jednotlivých segmentech stále více podobné jeden druhému.
V současné době například stojí v pražském showroomu Mototechny Bentley Continental GT, které první majitel před dvěma a půl lety zakoupil za šest milionů korun. Teď je u něj cenovka 3 000 000. Foto: mototechna.cz

Není tedy divu, že nad prodeji nových automobilů čím dál výrazněji vedou obchody s ojetinami. V Česku se ročně prodá přes čtvrt milionu nových aut, ojetých třikrát tolik. Výraz „ojetina“ přitom může být zavádějící. Nemusí označovat jen vozidlo na sklonku životního cyklu, ale třeba i bourák, ze kterého tolik diskutovaný „soused z Boleslavi“ zbledne závistí.

Přes kapsu se plácly 2000 kupců

Mototechna Premium, která se specializuje na luxusní a prémiové vozy, například minulý týden oznámila v tiskové zprávě, že za posledních pět let prodala téměř dva tisíce aut s cenou nad 600 000 korun.

„Kategorii luxusních vozů od prémiových výrobců postihuje výrazná ztráta hodnoty asi nejvíce. Během dvou až tří let jsou tyto vozy schopny přijít o 40 až 50 % své původní hodnoty,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.

„U vozů od vyšší střední třídy pozorujeme i trochu jiné trendy, než které jsou u běžnějších ojetin. U menších vozů se automobilky i zákazníci zaměřují na benzínové motorizace, u luxusnějších aut je téměř 90 % aut naftových,“ doplňuje Vaněček.

Příležitost vycítily i automobilky

Možnost výrazně ušetřit, přesněji řečeno přenechat břemeno spojené se ztrátou ceny nového auta někomu jinému a užívat si za volantem zánovního vozu, je ale stále lákavější i pro zákazníky pokukující spíš po lidovějších modelech.

Automobilky a jejich importéři si tento tržní potenciál dobře uvědomují. „V posledních přibližně dvou letech sledujeme, že se na programy zánovních ojetin automobilky výrazně zaměřují. Spoustu z nich to obzvláště ve střední Evropě vnímá jako velkou příležitost a platí to i o českém trhu,“ komentoval to pro deník Mladá fronta Dnes Petr Knap z poradenské společnosti EY.

Programy prodeje mladých ojetin mají mnoho značek velmi komplexně zpracovaných na celoevropské úrovni napříč kategoriemi, od Volva po Hyundai.

V mladých ojetinách je velký potenciál

Různé programy mají strukturovanou nabídku podle stáří a nájezdu a různě dlouhé záruční lhůty a nabídku doplňkových služeb. Jiné automobilky tuto část trhu zcela vypouštějí a nechávají prostor pro aktivitu svým dealerům.

Automobilky tak chtějí zachovat růst prodejů, který zažívaly v posledních letech. „V kategorii těchto mladých ojetin do nějakých tří let stáří je velký potenciál. I proto, že mohou oslovit skupinu zákazníků, která chce kvalitní ojetiny s jasným původem a profesionální jednání,“ uzavírá Knapp.

Jedničkou mezi certifikovanými programy prodeje zánovních vozů zastřešené automobilkami nebo jejich importéry je v Česku koncern Volkswagen. Program Škoda Plus drží 55 procent podílu, program Das WeltAuto pro další značky německého koncernu má 24 procent, dohromady zaujímají téměř 80 procent trhu. V loňském roce Škoda v Česku prodala více než 50 000 ročních, zánovních a ojetých automobilů.

Nejprodávanější modely aut nad 600 tis. Kč v síti AAA AUTO

1. BMW X5
2. BMW řady 5
3. BMW X6
4. Mercedes-Benz třídy E
5. Audi Q7
6. Toyota Land Cruiser
7. Volkswagen Touareg
8. Mercedes-Benz ML
9. Volkswagen Multivan
10. Jeep Grand Cherokee

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek