
Není tedy divu, že nad prodeji nových automobilů čím dál výrazněji vedou obchody s ojetinami. V Česku se ročně prodá přes čtvrt milionu nových aut, ojetých třikrát tolik. Výraz „ojetina“ přitom může být zavádějící. Nemusí označovat jen vozidlo na sklonku životního cyklu, ale třeba i bourák, ze kterého tolik diskutovaný „soused z Boleslavi“ zbledne závistí.
Přes kapsu se plácly 2000 kupců
Mototechna Premium, která se specializuje na luxusní a prémiové vozy, například minulý týden oznámila v tiskové zprávě, že za posledních pět let prodala téměř dva tisíce aut s cenou nad 600 000 korun.
„Kategorii luxusních vozů od prémiových výrobců postihuje výrazná ztráta hodnoty asi nejvíce. Během dvou až tří let jsou tyto vozy schopny přijít o 40 až 50 % své původní hodnoty,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
„U vozů od vyšší střední třídy pozorujeme i trochu jiné trendy, než které jsou u běžnějších ojetin. U menších vozů se automobilky i zákazníci zaměřují na benzínové motorizace, u luxusnějších aut je téměř 90 % aut naftových,“ doplňuje Vaněček.
Příležitost vycítily i automobilky
Možnost výrazně ušetřit, přesněji řečeno přenechat břemeno spojené se ztrátou ceny nového auta někomu jinému a užívat si za volantem zánovního vozu, je ale stále lákavější i pro zákazníky pokukující spíš po lidovějších modelech.
Automobilky a jejich importéři si tento tržní potenciál dobře uvědomují. „V posledních přibližně dvou letech sledujeme, že se na programy zánovních ojetin automobilky výrazně zaměřují. Spoustu z nich to obzvláště ve střední Evropě vnímá jako velkou příležitost a platí to i o českém trhu,“ komentoval to pro deník Mladá fronta Dnes Petr Knap z poradenské společnosti EY.
Programy prodeje mladých ojetin mají mnoho značek velmi komplexně zpracovaných na celoevropské úrovni napříč kategoriemi, od Volva po Hyundai.
V mladých ojetinách je velký potenciál
Různé programy mají strukturovanou nabídku podle stáří a nájezdu a různě dlouhé záruční lhůty a nabídku doplňkových služeb. Jiné automobilky tuto část trhu zcela vypouštějí a nechávají prostor pro aktivitu svým dealerům.
Automobilky tak chtějí zachovat růst prodejů, který zažívaly v posledních letech. „V kategorii těchto mladých ojetin do nějakých tří let stáří je velký potenciál. I proto, že mohou oslovit skupinu zákazníků, která chce kvalitní ojetiny s jasným původem a profesionální jednání,“ uzavírá Knapp.
Jedničkou mezi certifikovanými programy prodeje zánovních vozů zastřešené automobilkami nebo jejich importéry je v Česku koncern Volkswagen. Program Škoda Plus drží 55 procent podílu, program Das WeltAuto pro další značky německého koncernu má 24 procent, dohromady zaujímají téměř 80 procent trhu. V loňském roce Škoda v Česku prodala více než 50 000 ročních, zánovních a ojetých automobilů.
Nejprodávanější modely aut nad 600 tis. Kč v síti AAA AUTO
1. BMW X5
2. BMW řady 5
3. BMW X6
4. Mercedes-Benz třídy E
5. Audi Q7
6. Toyota Land Cruiser
7. Volkswagen Touareg
8. Mercedes-Benz ML
9. Volkswagen Multivan
10. Jeep Grand Cherokee