Jak by zavedení dovozních tarifů na auta ovlivnilo českou ekonomiku?

Názor
Evropská komise slíbila rychlou odvetu, pokud USA zavedou dovozní tarify na auta. Zatím nevíme, zda zpráva, kterou dostal Donald Trump, skutečně „odhalila“ v evropských autech zdroj národního ohrožení USA, ani jak se americký prezident k závěrům postaví (na reakci má až 90 dnů).
Lednové prodeje Škody v Číně poklesly o více než deset procent. Foto: Pixabay

Může čekat na výsledky vyjednávání mezi USA a Čínou, aby se vyjednávači nevyčerpávali na dvou frontách, nebo takticky nechává EU podusit se v nejistotě, protože výsledky zprávy nemusí ve finále být negativní pro EU, ale nejistota by mohla přinutit EU vyslat nějaké vstřícné kroky. Ať je to tak nebo tak, je dobré zkusit spočítat dopady na českou ekonomiku, pokud by USA skutečně zavedly dovozní tarify na auta.

A to jsme udělali už vloni v červenci. Na první pohled by dopad neměl být velký. Přímo do USA míří pouze něco málo přes dvě procenta českých vývozů ze všech odvětví. A automobilový průmysl tvoří jen zlomek: 0,1 procenta.

Nicméně pak jsou tady ještě nepřímé vývozy, které v tomto případě hrají hlavní roli. Například autodíly nebo výrobky z jiných odvětví, které vyvezeme do Německa, které je přidá k finálnímu výrobku a vyveze do USA. Například podíl vývozů aut z Německa do USA už dosahuje přes dvě procenta.

Pak musíme vzít do úvahy i negativní sentiment, který se odrazí například v investicích a sekundární dopady (například pokles zaměstnanosti v Německu se projeví i po poklesu spotřebního zboží dováženého z ČR).

PSALI JSME:
Donald Trump může uvalit nová cla na dovoz automobilů

Suma sumárum, spočítali jsme, že pokud by došlo k zavedení dovozních tarifů, které by snížily poptávku po evropských autech o deset procent, tak by česká ekonomika snížila svůj růst o 0,2-0,3 procentního bodu a došlo by ke snížení zaměstnanosti o necelých deset tisíc lidí. Snížení poptávky o čtvrtinu by se projevilo ve snížení růstu o 0,6-0,7 procentního bodu a zaměstnanost by poklesla o cca 20-25 tisíc.

Negativně by samozřejmě byl ovlivněn především automobilový průmysl. Další negativní dopady by pocítil strojírenský průmysl, výroba elektrických zařízen a chemický průmysl.

Při odhadu dopadů je potřeba zmínit odolnost české ekonomiky. Například aféra dieselgate z konce roku 2015 a roku 2016 znamenala pokles aut z Německa do USA o zhruba 15 % a z ČR dokonce o 23 % (2016 vůči 2014), ale i přes tento negativní vliv celkové vývozy z automobilového sektoru v ČR za toto období vzrostly. Jinými slovy, propočet dopadů výše předpokládá, že by vývozci nebyli schopni najít náhradu za nižší poptávku z USA v žádné jiné zemi. Nicméně v období dieselgate globální ekonomika nezpomalovala, jako nyní. Například lednové prodeje Škody v Číně poklesly o více než deset procent.

Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Má se Česko bát Trumpových cel na evropská auta?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB