Má se Česko bát Trumpových cel na evropská auta?

Názor
Americký prezident Donald Trump v tuto chvíli možná pročítá zprávu, kterou si loni v květnu „objednal“ u ministerstva obchodu. Ta posuzuje, zda a případně v jaké míře představuje dovoz evropských automobilů pro Spojené státy bezpečnostní hrozbu.
Německu jde o hodně. Zvláště ohroženy jsou automobilky Daimler a BMW, dva globálně největší výrobci luxusních vozů. Foto: Pixabay

Pokud se Trump zachová jako v případě loňského uvalení cel na dováženou ocel a hliník, nelze jeho verdikt očekávat hned. Loni mu také několik týdnů trvalo, než na základě příslušné zprávy cla uvalil.

Spojené státy dováží automobily zejména z Mexika, Kanady, Evropské unie a Japonska. Ze zemí EU je pak s přehledem největším dovozcem do USA Německo, následované Británií, Itálií a Švédskem.

Mexiko a Kanada však s USA loni uzavřely obchodní úmluvu USMCA, takže případných cel zůstanou ušetřeny. Tím se Trumpovi zužuje okruh významných dovozců, na jejichž vozy by mohl cla uvalit. První „na ráně“ je Německo.

PSALI JSME:
Donald Trump může uvalit nová cla na dovoz automobilů

Však také už se německá kancléřka v rámci víkendové mnichovské bezpečnostní konference pro ni nezvykle plamenně ohradila proti samotné myšlence, že by auta mohla značit bezpečnostní hrozbu. Otázkou je, zda tato plamennost Trumpa podráždí, nebo se jí naopak zalekne.

Dokumentuje však, že Německu jde o hodně. Zvláště ohroženy jsou automobilky Daimler a BMW, dva globálně největší výrobci luxusních vozů. Pro obě automobilky je americký trh druhý nejvýznamnější. V posledních dvanácti měsících, což je zhruba doba, po niž Trump úmysl zavést cla veřejně deklaruje, podávají jejich akcie citelně horší výkon než například akcie francouzských automobilek Renault a PSA. Ty totiž vůči americkému trhu nejsou tak exponovány.

PSALI JSME:
Už je to tady: Auta zdražují, bude mnohem hůř!

Mezi zvláště ohrožené automobilky patří také Volkswagen. Naštěstí pro Českou republiku bude přímý efekt případných nových Trumpových cel zanedbatelný. Do USA Česko vyváží desítky vozů ročně. Nic. České firmy ale dodávají autodíly a komponenty, které se montují v amerických továrnách. Trumpova cla se přitom mají týkat právě i autodílů.

Tuzemský automobilový segment ale může poškodit také důsledek cel, konkrétně zaplavení evropského a dalších trhů vozy, které se kvůli clům do USA nevyvezou nebo se tam neprodají. Takováto „záplava“ stlačí ceny a poníží ziskovost automobilek, což se v krajním případě projeví růstem nezaměstnanosti a poklesem investic.

Negativní dopad Trumpových cel na evropská auta by měl v případě ČR představovat snížení HDP o nižší desetiny procenta. Němci by museli počítat s poklesem HDP o takřka procento. Nejvíce zasaženi by ale byli ze zemí EU Slováci, neboť tam vyráběné vozy jsou zvláště exponovány vůči americkému trhu.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Mizérie českého průmyslu je ještě závažnější, než se čekalo. Na vině je Čína, Trump a brexit

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Slabý začátek roku v průmyslu

Podle dat statistického úřadu zveřejněných v závěru minulého týdne se českému průmysl start do nového roku příliš nevyvedl. Za meziměsíčním poklesem o 2,3 procenta totiž stojí především zpracovatelský průmysl a ani …

Smíšené výsledky stavebnictví

Statistické výsledky prvního měsíce ve stavebnictví vypadají jako smíšené. Na jedné straně je zde vidět mírný růst oproti prosinci, za kterým stojí inženýrské stavitelství, na straně druhé pokračuje další útlum …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.