
Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly on-line nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a on-line nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %).
Karanténa zavedená od 16. března spolu s omezením prodejů a mnoha služeb výrazně ovlivnily, za co a kolik domácnosti utrácejí. Podle našich propočtů na základě transakcí klientů ČS poklesly za první dva týdny karantény výdaje domácností o čtvrtinu (23 %).
Nejvíce nakupujeme potraviny a léky
Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: Nákupy potravin a léků. Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedli ještě před vyhlášením karantény.
Týden před karanténou totiž domácnosti utratili za jídlo téměř o 50 % více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 %). Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 %). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, tak přesto hodně lidí začalo raději vařit doma.

Češi už před karanténou rádi nakupovali potraviny on-line
Podle Eurostatu si čtvrtina Čechů nakoupila online alespoň jednou potraviny v loňském roce, což bylo třetí nejvyšší podíl (Nizozemí 35 % a Velká Británii 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. K naplněnému žaludku pomáhá i online nákup hotových jídel v restauracích, který se zvýšil o 120 %.
Další současnou „oblíbenou“ destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více.
Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Poptávka po pohonných hmotách klesla o třetinu
Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv i zde domácnosti se učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), tak to nezabránilo tak velkému poklesu. Karanténa a omezení pohybu snížily i poptávku po benzínu a naftě téměř o 30 %.
Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Jednak mnoho fyzických obchodů je uzavřeno, nebo má omezený provoz, ale zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.
Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)