Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

Názor
Na rekonstrukci nejstarší české dálnice D1 tečou miliardy, umírají na ní lidé, hromadí se hmotné škody a k označení „dálnice“ má hodně daleko. Když vše v roce 2013 odstartovalo, tvrdil tehdejší ministr dopravy, že bude hotovo do roku 2018. Jeho nástupce nyní naznačuje, že akce neskončí dřív než v roce 2021.
Ministr dopravy Dan Ťok sice problém s dálnicemi zdědil, ale očividně neví, co s ním. Foto: FAEI.cz

Experti v čele s Petrem Moosem ale tvrdí, že i tento rok je spíše zbožným přáním. Znamená to, že stát nedokáže opravit 200 km dálnice prakticky ani za deset let? Poláci stihli 200 km dálnice z Krakova na ukrajinskou hranici udělat za rok.

Pojďme si tuzemskou situaci srovnat kupříkladu s Maďarskem. Tam začali s dálnicemi později a po pádu komunismu měli hotových jen 150 kilometrů, zatímco ČR přes pět set. S nástupem nového režimu se však něco změnilo. Češi za třicet let stihli jen sedm set kilometrů, Maďaři třináct set.

Češi měli koncem devadesátých let a před rokem 2010 dvě období, kdy dokončovali stavby průměrným maďarským tempem, tedy okolo 40 kilometrů ročně. Na počátku devadesátých let, po příchodu nového století, a také po roce 2014, kdy ovšem kleslo tempo na deset kilometrů ročně.

PSALI JSME: Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Dají se pochopit slabší výkony záhy po převratu, kdy si musela vláda nějak poradit s rozvrácenou socialistickou ekonomikou. Pak selhala příprava staveb za vlády Miloše Zemana (ČSSD), ovšem primát nejhoršího mají ministři vlády Bohuslava Sobotky (ČSSD) a Andreje Babiše (ANO). Za pětiletku 2014–2018 dokončili 37 kilometrů, a to se ještě počítá 16 kilometrů dálnice D8 přes České středohoří, která byla v roce 2013 takřka hotová.

Druhá nejhorší byla „zemanovská“ pětiletka 1998–2002 s pětapadesáti kilometry. Situace se příliš nezlepší ani v nejbližších dvou letech, kdy má být podle vládních slibů dokončeno po dvaceti kilometrech. Nelze přehlédnout ani to, že v období po roce 2014 dokončili Slováci úseky o délce 96 kilometrů.

Situace na českých dálnicích se příliš nezlepší ani v nejbližších dvou letech, kdy má být podle vládních slibů dokončeno po dvaceti kilometrech. Foto: FAEI.cz

Ministr dopravy Dan Ťok sice problém zdědil, ale očividně neví, co s ním. I proto mlží a ve viníkovi má jasno – ekologičtí aktivisté (většinu z nich zná jménem). Dokonce tvrdí, že náhradu škody za zdržení při stavbě dálnic, konkrétně při modernizaci dálnice D1, by měly zaplatit ekologické spolky. Napadají totiž u soudu stavební povolení, a tím se výstavba zdržuje.

Dodal, že pokud se někdo odhodlá a bude náhradu škody požadovat po ochráncích přírody soudně, rád se prý k žalobě přidá. Nějak však zapomněl, že stát se nemůže s občany ani jejich spolky soudit o peníze. Ekologové napadli jen tři z mnoha úseků, kde se má dálnice D1 modernizovat, a to jistě nezpůsobilo fatální zdržení, které zažíváme. Ťokova proklamace má prostě odvrátit pozornost, že za zdržení může v první řadě stát.

PSALI JSME: Na evropských dálnicích zaplatíme i letos zhruba stejně

Ani ministerstvo, ani Ředitelství silnic a dálnic se roky nesnažilo s ekology dohodnout. To jim nakonec není nutné vyčítat, třeba obě instituce věděly předem, že to nepůjde. Ale úřady si měly dát pozor na chyby, které spolky mohou před soudem napadnout. Ostatně, ke zdržování docházelo také při veřejných soutěžích, předávání staveb, při opravách nepřesné dokumentace.

Všechny výtky by se daly shrnout pod termín „administrativní selhání“, ovšem není to tak jednoduché, že selhalo pár odpovědných úředníků či politiků. Čtyřleté zdržení u modernizace D1 ukazuje, že v dopravním stavebnictví existuje zásadní problém, který má něco společného s tím, jak málo je státní správa efektivní a kompetentní přinejmenším v dopravní oblasti.

Zavřít reklamu ×
  1. Zavádějící nadpis, z článku jsem se bohužel nedozvěděl, proč Poláci a Maďaři staví dálnice rychleji 🙁

    • Za hlemýždí ,,rychlost“ výstavby komunikací (vč. těch podpíračů lopat) může současný LIBERÁLNÍ režim. Dokud ten neodstraníme, nezmění se nic. A že to jde lépe v Maďarsku a Polsku? No to proto, že právě tam nakopávají zadek nenáviděnému a neschopnému brusel-liberalizmu!!

  2. Poláci za 5 roku stihli rekonstrukce dálnice od hranic z Německem do hranic s Ukrajinou, a to 670 km s krásnými odpočivadla mi, jak pro osobní tak pro nákladní auta, a 200 km dálnice z Krakova na ukrajinskou hranici je postavena cela nova. Proč u naši sousedi staví dálnice rychleji, z článku taký jsem se bohužel nedozvěděl. Odpověď na tu to otázku čekají asi většinu obyvateli ČR.

  3. Zavádějící nadpis, účelem článku je hanit ANO, ČSSD a prezidenta.
    Asi objednávka opozice, čus.

    • Děkujeme, že jste vyjádřil svůj názor. Za zdržení může v první řadě stát a je úplně jedno, kdo ho v té či oné době řídil. Hanění vámi uvedených účelem článku rozhodně nebylo a zcela určitě si jej neobjednala opozice. FAEI je nezávislé médium a politice se věnuje záměrně zcela okrajově, jak se ostatně můžete sám přesvědčit na obsahu a složení rubrik.
      Redakce

      • Napsat nic neříkající článek a pak jen NAKOUSNOUT v odpovědi na komentáře proč to tak je, není žádné upřesnění. Když napíšete : ,,Za zdržení může v první řadě stát“ tak očekávám,že to není jediný důvod a uvedete další nebo přímo aktualizujete článek .

        • Děkujeme za váš příspěvek. Jde o autorský text, který je označen jako „Názor“. Předpokládáme, že by se vám také nelíbilo, kdyby váš autorský příspěvek výše za vás „aktualizoval“ někdo jiný.
          Redakce

          • Tak ať aktualizuje Jiří Šubrt,který nje podepsaný jako autor.

  4. Taky se přidá. Milá redakce, tak dozvíme se, čím to je???
    Nebo nedozvíme. To že je to u nás až extrémně pomalé, to snad vidí každý, ale proč???
    To vážně vypadá, že chcete lidi jen popudit. Kdyby jste raději napsaly v nadpisu – zjistili jsme, proč stavba dálnic u nás trvá tak dlouho, to je ale na vás asi moc.
    Děkuji.

    • Milý Davide, v této diskusi určitě ne. Otázka v titulku (ano, říká se titulek a ne nadpis) autorského článku nezní „proč?“, nýbrž „jak to?“. Navíc jde o řečnickou otázku (formální, zdánlivá otázka, na níž neočekáváme odpověď; má význam věty oznamovací, vyjadřující nějaké důrazné tvrzení – učivo ČJ za základní škole).
      Redakce

  5. Takže redakce mi dala školení z ČJ a tím to hasne.
    Děkuji, ve škole už jsem dlouho nebyl, ale od vás jsem se odpověďi PROČ, stejně nedočkal.
    Protože, když už napíšete nadpis, Jak to že Poláci staví …………, tak většina lidí, co si zde čtou, čekají nějakou odpověď na ten váš nadpis. A nepruďte do mě s češtinou, příspěvek a diskuzi tady může napsat snad i méně znalý ČJ, nebo ne?.

    • Souhlas,když dojdou argumenty,hledají se gramatické chyby a ,,opravují“ se výrazy nadpis – titulek a podobně. Napište na rovinu,že to nevíte a hotovo.

  6. Proč? No protože lidi 30 let lidi volí ty samý dementy. Většina ministrů byla ve funkci rok. Za tu dobu zjistí maximálně, co kde mají v šuplíku.

  7. Už si někdo povšiml, čemu se říká panonská nížina a baltská pánev a co to znamená z hlediska dopravního stavitelství?

  8. Prejedeme hranice do Polska a otevira se nam placka, nebyt stromu tak je videt az do more. Totez v Madarsku. Nechci omlouvat prutahy se stavbou ale kam se u nas podivam je to samy kopec.

  9. Možná to nebude až tak složité.Třeba jen dokáží lépe připravit a řídit práci?On ten problém není jev ve stavbě dálnic.Na všechno máme odborníky které nejdřív zajímá výše odměny aniž by odvedli nějakou práci,nebo alespoň nějakým způsobem prokázali že si tu odměnu zaslouží!

  10. i kdyby pl a madarsko byly bez jedineho potoku a dalnice bez jedineho krizeni z trati nebo jine silnice nic neomlouva rsd a md ze se u nas nejvic dalnic postavilo systemem zameny oznaceni sil. pro mot. voz. za oznaceni dalnice a hned je dalnicni sit o tech nekolik set km rozsirenejsi

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Slabý začátek roku v průmyslu

Podle dat statistického úřadu zveřejněných v závěru minulého týdne se českému průmysl start do nového roku příliš nevyvedl. Za meziměsíčním poklesem o 2,3 procenta totiž stojí především zpracovatelský průmysl a ani …

Smíšené výsledky stavebnictví

Statistické výsledky prvního měsíce ve stavebnictví vypadají jako smíšené. Na jedné straně je zde vidět mírný růst oproti prosinci, za kterým stojí inženýrské stavitelství, na straně druhé pokračuje další útlum …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.