
Tato opatření ale nové výstavbě nepomohou a nezlepší ani dostupnost bydlení. Pro řešení současné krize je klíčové přijetí nového stavebního zákona a snížení daně z přidané hodnoty (DPH) z 15 na 10 procent u těch nových bytů, které budou využívány pro vlastní bydlení. Jedině tato opatření mohou dostupnosti bydlení významně pomoci.
Návrh na zrušení daně z nabytí nemovitosti je naprosto v pořádku, jelikož jde de facto o dvojí zdanění. Nemovitost si totiž lidé pořizují z peněz, které už byly zdaněny především daní z příjmů. Toto opatření se navíc bude týkat jen starších bytů, protože novostavby jsou od daně z nabytí nemovitosti osvobozeny již nyní. Stávající zvýhodnění novostaveb je ze strany státu jedinou reálnou podporou tolik potřebné nové výstavby.
Pokud by bylo vedle zrušení daně z nabytí nemovitosti schváleno i zrušení daňového zvýhodnění u nových hypotečních úvěrů, v praktickém dopadu pro kupující nových bytů by to bylo jednoznačně negativní.
V podstatě by šlo o novou překážku, která zastavení současné paralýzy nové výstavby rozhodně nepomůže a krizi dostupnosti bydlení jen prohloubí. U průměrného nového bytu v Praze v hodnotě 7,2 milionu korun by na daňových úlevách přišli lidé o více než 300 tisíc korun!
Přitom všichni dobře víme, že stavebnictví má velmi významný multiplikační efekt a výstavba nových bytů ve větších městech je nyní i bez tohoto omezení ve velmi zuboženém stavu. Takové opatření je proto zejména v současné době velmi nevhodné. Jednoznačně tedy podporujeme návrh na zrušení daně z nabytí nemovitosti, avšak za předpokladu, že nepůjde ruku v ruce se zrušením daňových úlev u hypoték.
Nároky na státní kasu budou kvůli současné zdravotní krizi v řádech stovek miliard korun a deficit veřejných financí bude minimálně pětkrát vyšší, než se původně plánovalo. Proto je velmi důležité dát ekonomice výrazné impulsy a co nejdříve vyčerpanou státní kasu naplnit.
Autorka je výkonná ředitelka společnosti Central Group
(Redakčně upraveno)