Jezdit ve vlastním. Pro skoro devět z deseti Čechů je důležité auto vlastnit

Carsharingové firmy nás sice neustále mediálně a reklamně masírují, jak je sdílení „in“ a „na vzestupu“, ale realita je zřejmě odlišná. Naznačuje to mimo jiné aktuální průzkum společnosti Cofidis mezi 550 respondenty. Nelze jej sice označit za reprezentativní, na to by potřeboval dvakrát více lidí, ale určitě je zaznamenáníhodný.
Sdílená auta meziročně zdražují o řád více, než jaká byla inflace. Tak třeba původní tarif autíčka re.volt byl v roce 2018 stanoven na 4 Kč za minutu – ať už jedete, nebo stojíte. Letos už je to šest korun. Foto: FAEI.cz

O tzv. carsharingu se coby trendu posledních let hojně diskutuje. Zejména v Praze a dalších větších městech již existuje celá řada firem, které službu sdílení aut nabízejí. Přesto se zdá, že Češi stále dávají převážně přednost vlastnictví automobilu. Situaci totiž nahrává i současná koronavirová krize.

Podle průzkumu Cofidis je pro 86 procent Čechů důležité mít automobil v osobním či rodinném vlastnictví.

Půjčování či sdílení vozu (carsharing – pozn. red.) naproti tomu preferují jen pouhá tři procenta lidí.

Pro pět procent lidí je pak vlastnictví auta otázkou prestiže či společenského postavení.

Vlastní auto je pro Čechy důležité především kvůli pohodlí.

Pro pětinu z nich představuje také větší bezpečí.

Na tom se samozřejmě mohou promítat události posledního roku spojeného s koronavirovou pandemií.

Jak náš před rokem portál upozornil, britští vědci zjistili na základě stěrů v 1200 automobilech, že na každém čtverečním centimetru volantu a hlavice řadicí páky se průměrně nachází přes 800 různých bakterií. Na stejně velké ploše záchodového prkýnka veřejné toalety je jich desetkrát méně.

Bez vlastního auta si svůj život neumí představit zejména lidé v nejmenších obcích do tisícovky obyvatel, vlastnictví je důležité pro 95 procent z nich a o sdílení či půjčování auta zde neuvažuje prakticky nikdo.

„Vzhledem k tomu, že tito lidé dojíždějí za prací, vzděláváním či službami do větších obcí a měst, nejde o velké překvapení. Stejně tak je pochopitelné, že se dle průzkumu dokážou obejít bez vlastnictví aut nejčastěji obyvatelé měst s více než sto tisíci lidmi, kde lze předpokládat širší možnosti přepravy hromadnou dopravou. Bez auta se v nich obejde třetina respondentů,“ říká Martin Kapicz ze společnosti Cofidis.

Nejčastějším důvodem vlastnictví auta je údajně pohodlí, zmiňuje jej 45 % Čechů. Pro 44 % lidí je pak vlastní auto nezbytností a pro 42 % je důležitá flexibilita, kterou jim auto poskytuje. Rozdíl je však ve vnímání důvodů mezi muži a ženami.

Zatímco ženy zmiňují pohodlí nejčastěji, je jich dokonce více než polovina, muži vidí ve vlastnictví auta zejména nezbytnost. Pro čtvrtinu dotazovaných je pak vlastnictví auta levnější záležitostí, než jeho pronájem či využívání prostředků hromadné dopravy.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek