Sdílení je v Česku doménou žen. Sdílí jich dvakrát více, než mužů

Průzkum
Nedávný průzkum banky ING Česká republika přinesl zajímavá zjištění o tom, jak Češi svým chováním ovlivňují životní prostředí. Podle reprezentativního průzkumu zaměřeného na odpovědné a udržitelné chování, který proběhl v listopadu 2020 mezi 1100 respondenty, se o to zajímají čtyři z pěti Čechů. Jen něco přes pět procent lidí uvedlo, že je to „vůbec nezajímá a neřeší to“.
V Česku je sdílení doménou žen. Sdílí jich dvakrát více, než mužů. Ilustrační foto: FAEI.cz

Necelá polovina (45 %) dotázaných tvrdí, že se způsobem svého života snaží co nejméně zatěžovat přírodu a své okolí.

Průzkum také ukázal, že pro více než polovinu (54 %) dotázaných je udržitelné a odpovědné chování firem důležité.

Tedy těch, jejichž výrobky či služby nakupují.

Více než třetina respondentů (38 %) pak uvedla, že se o to sice příliš nezajímají, ale připustili, že to jejich nákupní chování může ovlivnit.

„Češi jsou velmi citliví na cenu, proto není překvapující, že jen šest procent dotázaných má na prvním místě při výběru zboží udržitelné a odpovědné chování jeho výrobce. Ale už 14 % respondentů ho má na druhé příčce, hned za cenou. A pokud se podíváme na nejmladší generace, tam už je to dokonce čtvrtina dotázaných,“ uvedl Erik Fortgens, ředitel korporátního bankovnictví ING Česká republika, s tím, že do budoucna očekává, že toto číslo nadále poroste.

„Nabízí se úvaha, že sebepoznání a práce na sobě jdou ruku v ruce s osobní odpovědností. To se odráží i v ochotě sdílet věci, které by před pár lety nikdo sdílet nechtěl, nebo by si to neuměl představit. Nárůst sdílených automobilů, rostoucí trend ve světě, kdy vznikají místa ke sdílení čehokoliv, ukazuje na to, že se naše chování mění. A vypadá to, že k udržitelnějšímu způsobu života,“ komentovala výsledky průzkumu psycholožka Martina Viewegová.

Faktem je, že až do loňského roku zažívala tzv. sdílená ekonomika boom, ale celosvětová epidemie nového koronaviru vše změnila. Tak třeba využití služeb Airbnb v podstatě vypnulo loňské uzavření hranic a omezení cestování.

PSALI JSME:
Berňák si došlápl na Airbnb, na řadě je služba Zonky

Ukázalo se totiž opět, že „košile je bližší, než kabát“, a že lidé více než „udržitelnější způsob života“ řeší to, aby se nenakazili koronavirem a neohrozili své zdraví a život a svých blízkých. Údaje k tomu ale v průzkumu nenajdete.

Na některá zdravotní rizika sdílení portál FAEI.cz upozornil již začátkem září 2019, ještě dávno před vypuknutím covidové pandemie, a to v souvislosti s elektrickými skútry BeRider Praze, do nichž mladoboleslavská automobilka Škoda nainvestovala desítky milionů korun.

Když jsme se zeptali třeba na dezinfikování helmy, odpovědí firmy bylo mlčení, po němž následovala ostrakizace. Žádné aktuality této firmy už od té doby naše redakce nedostává. Jistým zadostučiněním je pro nás ale to, že společnost spadající pod koncern Volkswagen, resp. Škoda Auto, nově prodává i helmy a rukavice přímo na svém webu BeRider.

Otázkou pro účastníky průzkumu ING by mohlo být, zda takové chování firmy je „udržitelné a odpovědné“. V redakci si myslíme, že nikoliv, ale průzkum už proběhl.

PSALI JSME:
Zapomeňte na elektrokoloběžky, nastupují elektrické skútry

Češi se nebrání ani použitým věcem. Jejich další používání oproti vyhození také přispívá k odpovědnějšímu způsobu života. Více než polovina (57 %) žen nakupuje některé věci z druhé ruky, v případě mužů je to více než třetina (35 %).

„Věci z druhé ruky slouží a nikdy žádný problém,“ napsal nedávno pravidelný čtenář portálu FAEI.cz pan Petr: „Skoro všechno kupuji na Bazoši a tam jsou často nové nebo zánovní věci za pár kaček. Mám doma vše, na co si vzpomenu a doslova za pár kaček. Např. elektrická řetězová pila je v obchodě za 2000 Kč a já koupil novou od dědiců, co měli novou a nepoužitou po rodičích za 600 korun.“

„Jednou z cest k odpovědnému životu je snažit se bránit plýtvání. Sdílením docílíme toho, že jeden výrobek je využíván mnohem intenzivněji, než když ho vlastní jen jeden člověk. Prodáním věcí, které už nepoužíváme, docílíme nejen toho, že nám už nebudou doma překážet, ale jejich nový uživatel ušetří zdroje na výrobek, který by musel kupovat nový,“ uzavřel Erik Fortgens.

PSALI JSME:
Deset důvodů, proč si v zimě pořídit auto „z druhé ruky“

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB