To, že v automobilce Volkswagen, jedné z vlajkových lodí nejsilnější evropské ekonomiky, nejdou věci tak, jak by měly jít, nebylo tajemstvím. Nyní je však jasno: Chybí pět miliard eur (125, 3 miliardy korun). Ty nelze ušetřit měkkými opatřeními, upozorňuje list Bild.
Propouštění a možná i uzavření závodů
Největší evropský výrobce automobilů se tudíž rozhodl pro krajně bolestné řezy, při nichž se budou kácet mnohá tabu i donedávna nedotknutelné jistoty.
VW chce v rámci úsporného programu zrušit garanci pracovních míst pro zhruba 110 tisíc zaměstnanců ve Spolkové republice zavedenou v roce 1994, jež měla platit až do roku 2029. Jinak řečeno: Tato slova předznamenávají propouštění. To není vše: Představenstvo odpálilo další bombu, když nevyloučilo něco až do pondělí ještě méně myslitelného: Uzavření závodů na německé půdě.
„Ekonomické prostředí se ještě více vyostřilo, do Evropy se tlačí noví dodavatelé. Navíc zejména Německo dále zaostává v konkurenceschopnosti,“ vysvětlil šéf koncernu Oliver Blume (56). „V tomto prostředí musíme nyní jako společnost jednat důsledně.“
Podle zasvěcených osob citovaných webem SpiegelOnline neexistuje žádná právní překážka, která by VW bránila v jednostranném zrušení původní kolektivní smlouvy – za předpokladu, že budou dodrženy příslušné lhůty.
Mateřská značka churaví
Klíčová značka Volkswagen se už léta potýká s vysokými náklady a v oblasti výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako jsou Škoda, Seat a Audi. Cílem úsporného programu zahájeného v roce 2023 je zlepšit do roku 2026 výnosy o deset miliard eur (250,7 mld. korun), ale nedávné neúspěchy v oblasti nových obchodů nyní situaci ještě zhoršily.
Aby bylo stále možné dosáhnout cíleného zlepšení výnosů, musely by nyní náklady klesnout výrazněji, než se původně plánovalo. „Protivítr pronikavě zesílil,“ připustil podle televize ARD Thomas Schäfer (54), šéf značky VW, v narážce na čínskou konkurenci především v elektromobilech.
Kartami může zamíchat Dolní Sasko
O směřování koncernu se obvykle rozhoduje na tzv. plánovacím kole v listopadu. Proti plánům na uzavření závodů se však pravděpodobně postaví i dozorčí rada VW: Jako akcionář (20,2 procent) je spolková země Dolní Sasko zastoupena dvěma členy kabinetu – a podle zákona o VW má právo veta při všech důležitých rozhodnutích.
V Dolním Sasku se nachází řada závodů, včetně centrály ve Wolfsburgu – v Hannoveru, Brunšviku, Emdenu a Salzgitteru. Rozhořčen je i mocný odborový svaz IG Metall. Regionální šéf Thorsten Gröger (51) to dal najevo:
„Představenstvo dnes představilo nezodpovědný plán, který otřásá základy koncernu VW a představuje obrovské ohrožení pracovních míst a závodů. Tento postup je nejen krátkozraký, ale i vysoce nebezpečný – hrozí, že zničí srdce Volkswagenu. Takové osekávání by bylo nepřijatelné a setká se s rozhodným odporem.“
Kdo vyhraje bitvu roku?
Daniela Cavallová (49), šéfka podnikové rady, si stěžuje: „Představenstvo selhalo. Výsledkem je útok na naše pracovní místa, pracoviště a kolektivní smlouvy. Je zpochybňován samotný VW, a tím i srdce koncernu. Se mnou se žádné zavírání provozoven konat nebude!“ řekla.
Pro šéfa Blumeho je to první velká bitva se zaměstnanci od nástupu do funkce před dvěma lety (dříve šéfoval Porsche, pozn. aut.). Podniková rada se těší pověsti nejmocnějšího zastupitelského orgánu zaměstnanců v Německu, a to nejen díky „zákonu VW“, který pracovníkům přiznává neobvykle mnoho práv. A Blume má tvrdého protivníka v šéfce podnikové rady.
Daniela Cavallová se narodila ve městě VW Wolfsburgu a její otec přišel do Dolního Saska z Itálie jako gastarbeiter. Stejně jako její otec nastoupila po ukončení školy do VW a vypracovala se až na šéfku podnikové rady.
„Je tvrdá jako hřebík,“ říkají zasvěcení. Její předchůdce Bernd Osterloh (67) – šéf podnikové rady po 16 let a sám žádný tichý mluvka –, ji popsal v Bildu jako „silnou vůdčí osobnost, empatickou a tak strategicky myslící, že to mnohé překvapí“.
Matka dvou dětí v jednom rozhovoru vzpomíná: „Můj otec vždycky říkal, že VW je nejlepší zaměstnavatel v regionu. Pokud se v továrně vyučíte, máte zajištěnou budoucnost. To jsem také udělala. Nyní se budu za tuto budoucnost tvrdě prát,“ ujistila.
Volkswagen rozjel aféru Diesel Gate. Tato šidící automobilka nemá u mě žádnou důvěru. Taky většina aut odchycených policií pro nevyhovující emise jsou koncernová auta. Nemá smysl tuto automobilu litovat nebo se jí dokonce zastávat.