
Poplatky za emise CO2 se podílejí na celkově uhrazeném mýtném od března 2024 přibližně patnácti procenty. Vedle více peněz za jízdu na dálnicích a vybraných silnicích první třídy narostly i mýtné transakce, kterých CzechToll loni zpracoval téměř 1,2 miliardy, meziročně o tři procenta více.
Výnosy z mýtného jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který financuje výstavbu a provoz silnic a železnic. „Od spuštění satelitního mýtného systému v prosinci 2019 se zvýšily roční výnosy z mýtného o 57 procent,“ sdělila společnost CzechToll.
V posledním měsíci loňského roku uhradili dopravci na mýtném takřka 1,2 miliardy korun, meziročně o 12 procent více. Systém CzechToll zpracoval v prosinci 77 milionů mýtných transakcí, což představuje růst o 0,7 procent.
Ke konci roku 2024 bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 882 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 700 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K registrovaným vozidlům vydal CzechToll dopravcům 659 tisíc kusů palubních jednotek.

Výnosy z mýtného nadále porostou spolu s tím, jak se budou otevírat nové úseky dálnic. Jen letos by se mělo dokončit zhruba 74 kilometrů nových autostrád, řidiči by například mohli jezdit po nových úsecích dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí v délce asi 32 kilometrů.
„Po loňském zlatém dálničním roku a 110 kilometrech nově otevřených úseků letos chystáme uvést do provozu dalších 74 kilometrů nových dálnic. Dostavěna bude dálnice D1 a výrazně se rozšíří také severní propojení Čech a Moravy díky dálnici D35,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dodal, že současně začíná výstavba dalších úseků. „Letos zahájíme dalších 64 kilometrů nových dálnic a 45 kilometrů silnic první třídy,“ konstatoval Kupka. V plánu jsou rovněž nové obchvaty.