Karanténa a vzdálená práce – byla nedávná krize dostatečným impulsem něco změnit?

Názor
Pandemická situace ukázala, jak drtivá dokáže být nepřipravenost firem na takové situace. A to po stránce nejen technologické, ale také s ohledem na nastavení interních procesů, pravidel vnitrofiremní komunikace a firemní kultury vůbec. Podstatné však není, jestli se podařilo z firmy více vymáčknout, ale zdali je taková efektivita udržitelná dlouhodobě.
Ilustrační foto: Pixabay.com

Když se objevily první informace o zavírání provozů a propouštění, přinesly s sebou i notnou dávku strachu do srdce snad úplně každého. Přijít o práci v nejisté době, jejíž konec byl (v té době) v nedohlednu, v lidech spustil už dávno zapomenutý pud přežití.

Tedy přepnout do režimu minimálních výdajů a maximálních pracovních výkonů, aby nás šéf viděl jako nezbytného zaměstnance, a ne jako nevýhodnou pracovní sílu. Krátkodobý nárůst pracovních výkonů přispěl snad každé firmě k přežití, ale za určitou cenu.

Média třeba poukázala na takzvaný Zoom Fatigue syndrom, tedy vyčerpání z nadměrného virtuálního schůzkování. Na jednu stranu sice zvládnete více schůzek, protože nikam nemusíte cestovat, a místo small talku jdete přímo k věci.

PSALI JSME:
Již nikdy to nebude jako dřív

Když ale takových meetingů stihnete za den hned několik a celou dobu místo zbytečného tlachání o věcech opravdu rozhodujete, na konci dne máte hlavu k prasknutí. A být v takovém zápřahu dlouhodobě si koleduje třeba o vyhoření.

Schopnost pracovat vzdáleně nestojí jen na technologické a procesní připravenosti firmy, ale i pracovník sám tomu musí jít naproti. Zařídit si pracovní prostředí, ve kterém nebude rušen a bude mít spolehlivé internetové připojení. Důležitá je také schopnost rozlišovat mezi osobním a pracovním časem, protože usednout v pyžamu k monitoru většinou moc dobré výsledky nepřináší.

Udržení výkonné efektivity spočívá zejména v mindsetu, pracovní morálce. I když víte, že nemusíte vstávat v půl sedmé, abyste za hodinu stihli snídani a autobus do práce, nastavit si jasný denní režim je klíčové.

PSALI JSME:
Home office: Dočasné řešení, nebo nový styl práce?

Ne každý je totiž na takovou svobodu ve vlastním time managementu zvyklý, a tak těžko dokáže odolávat pokušení dát si třeba pauzu u seriálu nebo práci nechat na večer a jít na procházku, protože je venku hezky. Takové tendence pak často končily prací do noci, demotivací, vyčerpáním. O negativním vlivu na rodinný život nemluvě.

Práce na dálku (remote work) se díky koronavirové pandemii ukázala jako nezbytná součást fungujících moderních firem. Flexibilita, kterou taková schopnost práce přináší, byla pro mnohé firmy otázkou přežití.

To, co ještě nedávno spousta firem na jednu stranu promovala jako firemní benefit, ale současně vnitřně odsuzovala, se nyní ukázalo jako nezbytnost pro přežití do budoucna. Trend, po kterém bude stále větší hlad nejen v technologických firmách.

Autor je spoluzakladatel náborová agentury Nymble
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi jsou ve využívání home office podprůměrní, kvůli koronaviru se to ale změní

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nabídka volných pracovních míst klesá

Navzdory nepřesvědčivým výsledkům české ekonomiky v posledním roce a půl se situace na trhu práce rozhodně nijak dramaticky nevyhrotila. Ekonomika byla sice v útlumu, na trh práce přicházeli další lidé, nicméně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.