V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky.
Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvoutarifní sazbu, a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z tzv. nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr.
Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto.
Někteří zaměstnavatelé mají pro své zaměstnance dobíjení elektrovozů jako benefit (nebo to mají v rámci zelené politiky firmy). Jde například o největší tuzemskou automobilku Škoda, která na zaměstnaneckých parkovištích poskytuje nabíjení elektromobilů zdarma, nebo největší tuzemský prodejce ojetin, společnost AAA Auto, pro niž je dobíjení jedním ze zaměstnaneckých benefitů.
Další možností, kde „auto na baterku natankovat“, je veřejná dobíjecí síť. „V Česku máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství plně elektrických vozu v provozu,“ informoval Petr Vaněček z AAA AUTO.
Nejlevnější je podle něj pomalejší střídavé AC nabíjení. Průměrná cena nabíjení u některého z více než dvou tisíc nabíjecích bodů, které jsou v česku k dispozici, se pohybuje mezi 5,90 až osmi korunami za kWh elektrické energie. Elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů.
Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od nuly do zhruba 80 procent kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné. Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 korunami za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut.
Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), jich je v Česku 140 a to většinou u dálnic. Nabíjení zde je ale cenově nejnáročnější a pohybuje se od deseti do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Po uplynutí uvedené doby se kvůli poplatkům nevyplatí nabíjet déle.
h