Růst elektromobility zpomaluje. Automobilový průmysl je kapitálově náročný

Jedním z klíčových odvětví tzv. zelené transformace je elektromobilita. Pozorně sledujeme 16 automobilek, které transparentně zveřejňují své tržby za akumulátorové elektromobily (tzv. BEV, nebo také čistě elektrické vozy, pozn. aut.). Těchto 16 výrobců dodalo ve 4. čtvrtletí loňského roku na trh dva miliony BEV, což představuje meziroční nárůst o 37 procent.
Podobně, jako v případě zelené transformace energetiky, došlo i u elektromobilů ke zpomalení poptávky kvůli vysokým úrokovým sazbám a značné konkurenci čínských automobilek. Ilustrační foto: Pixabay.com

Od 1. čtvrtletí roku 2020 tak tyto automobilky dosáhly kumulované výroby BEV ve výši 14,6 milionu kusů. Největším výrobcem elektromobilů je teď čínská společnost BYD, která poprvé předehnala americkou Teslu. Třetí pozici si dál drží Volkswagen. O čtvrté místo se přetahuje čínská společnost Li Auto s německou BMW.

Těchto 14,6 milionu BEV zatím snížilo poptávku po ropě o 0,4 milionu barelů za den. Ve srovnání s celkovou světovou poptávkou, která dosahuje zhruba 100 milionu barelů za den, to není mnoho, ale očekáváme, že ve 4. čtvrtletí roku 2025 už toto kumulativní snížení poptávky dosáhne jednoho milionu barelů za den.

Nejpozději ve 4. čtvrtletí roku 2026 pak elektromobilita sníží poptávku po ropě o dalšího 0,5 milionu barelů za den. Vzhledem k Wrightovu zákonu a k úsporám z rozsahu budou výrobní náklady elektromobilů dál klesat.

Během pár let už pro spotřebitele v rozvinutých zemích nebude mít smysl kupovat si místo elektromobilu benzínové auto, pokud ovšem nebudou ve hře nějaké zvláštní faktory. Už jen z Wrightova zákona vyplývá, že by se měly výrobní náklady na nový akumulátorový elektromobil do 4. čtvrtletí roku 2026 propadnout o 36 procent.

Ovšem vzhledem k tomu, že velkou část celkových nákladů tvoří lithium-iontové akumulátory a ceny uhličitanu lithného jsou pořád dost nepředvídatelné, panuje kolem odhadovaného poklesu nákladů, po zohlednění nákladů na akumulátory, značná nejistota.

Podobně, jako v případě zelené transformace energetiky, došlo i u elektromobilů ke zpomalení poptávky kvůli vysokým úrokovým sazbám a značné konkurenci čínských automobilek, kterým se v odvětví konečně začíná dařit, protože montáž elektromobilu není tak složitá jako montáž tradičního vozu se spalovacím motorem.

Fisker nedávno oznámil, že mu docházejí peníze, a tak teď usiluje o partnerství s automobilkou Nissan. Také čínské NIO varovalo, že bude do budoucna potřebovat víc kapitálu. Nezávisle na tom, zda vozy jezdí na benzín či na baterie, je automobilový průmysl stejné kapitálově náročné odvětví s nízkými maržemi jako dřív.

Autor je hlavní akciový stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ma Marek

    Bylo první vejce nebo slepice? Stejný problém řeší elektromobilita. Máme dokonalá,krásná a rychlá elektrická auta. Nemáme však dokonalé baterie. Ty jsou stále na začátku vývoje a jsou vhodné tak maximálně do elektrokol. Baterie tíží vysoká cena,krátká životnost,velká hmotnost,v mrazu pokles kapacity. Výhoda je pouze jedna a to možnost rychlého nabíjení což je ale na úkor životnosti baterie. Takže,zase nic.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB