Kdo stojí za provozem na internetu?

Přestože je internet domovem miliard různých webů, databází, sociálních sítí, cloudů a dalších platforem, pouze šest největších amerických společností produkuje více internetového provozu než všechny ostatní dohromady.
Dominantním hráčem na poli streamovacích platforem je Netflix s více než 220 miliony předplatitelů po celém světě. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Dominantním hráčem na poli streamovacích platforem je Netflix s více než 220 miliony předplatitelů po celém světě. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Americká šestice firem MAMAAN, neboli Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix zodpovídá za více než polovinu veškerého internetového provozu. Následují další dvě velká jména: TikTok a Disney+. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Pokud bychom sečetli šestici společností MAMAAN, Disney+ a TikTok, došli bychom k závěru, že těchto osm společností tvoří více než dvě třetiny veškerého provozu na internetu. Zejména TikTok nám pak ukazuje, že žádná pozice není neotřesitelná,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

U TikToku můžeme podle něj pozorovat opravdu raketový růst využití dat v meziročním srovnání. Podle analýzy Sandvine z minulého roku nebyl TikTok zařazen ani mezi prvních šest míst a nyní je jeho celkový provoz vyšší než u Apple nebo Microsoftu.

„Pokud jde o čísla u mobilního provozu, tam se TikTok katapultoval na třetí místo hned za Metu a Alphabet. Naopak stagnaci provozu vidíme u společností MAMAAN, u nichž se čísla mobilního provozu oproti loňskému roku téměř nezměnily,“ dodává Štusák.

„Alphabet produkuje 18 procent provozu na fixních sítích (domácí Wi-Fi, pozn. red.) a 20 procent na mobilních sítích (mobilní data), tedy téměř shodně. Podíl Mety na mobilních platformách činí 22 procent, zatímco na fixních je to pouze 11 procent. TikTok, podobně jako Meta, má s 12 procenty mnohem větší podíl na mobilních sítích, zatímco u fixních sítí se pohybuje jenom na šesti procentech.

Další v pořadí je pak streamovací služba Netflix, která má naopak devítiprocentní podíl na fixních sítích, zatímco na mobilních ztrácí a zaujímá pět procent. Podobně vypadají také čísla další streamovací služby Disney+, u které čísla ukazují čtyři procenta u fixních a dvě u mobilních sítí,“ uvádí expert.

Tato data podle Štusáka ukazují, že zatímco služby Google lidé využívají v podobné míře doma i venku, sociální sítě, především Facebook, Instagram a TikTok, jsou sledované převážně venku. Filmy nebo seriály na Neflixu nebo Disney+ uživatelé sledují spíše doma.

Podle veřejně dostupných údajů je dominantním hráčem na poli streamovacích platforem Netflix s více než 220 miliony předplatitelů po celém světě. Na druhou příčku bývá umisťován Amazon Prime Video s více než 200 miliony předplatitelů. Disney+ má přibližně 159 milionů předplatitelů po celém světě (údaje společnosti k 4. čtvrtletí 2024) a v rámci služby Hotstar v Indii dalších 35,9 milionu.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB