Kdy je třeba autosedačka, kdy „vajíčko“ a kdy podsedák?

Za ignorování povinnosti vozit dítě v sedačce dostane řidič až pěti tisíc korun pokuty – a hlavně čtyři trestné body. Hlavně je to ale nezodpovědnost – podle statistik čelí dítě bez sedačky sedmkrát většímu smrtelnému riziku.
Ani autosedačky sedačky nelze považovat za zázračný všelék – základem bezpečí dítěte je hlavně odpovědná jízda rodičů. Ilustrační foto: Škoda Auto

Fakt, že dítě musí sedět za jízdy v autosedačce, už dnes nikoho nepřekvapí. Víte ale, odkdy je jejich používání povinné? V České republice platí plošná povinnost od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích.

„Jen pro zajímavost, první autosedačka dnešního typu se objevila v roce 1962, v roce 1971 nařídily americké zákony povinnost připoutat děti tříbodovým pásem,“ sdělil redakci Finančních a ekonomických informací (faei.cz) Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA Auto.

A co nařizuje zákon v Česku? „Každé dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška 150 cm, smí cestovat pouze v autosedačce. Žádný věkový limit dnes neplatí, dříve existovala zákonná hranice 12 let, což si ještě dost lidí pamatuje. Dnes zákon hovoří pouze o dítěti,“ vysvětlil Vorlík.

Za neuposlechnutí zákona musejí řidičky a řidiči počítat s citelnými tresty. „Za použití sedaček je odpovědný řidič. Pokud tuto povinnost nesplní, musí počítat s pokutou na místě od 1 500 do 2 000 korun, ve správním řízení pak od 2 000 do 5 000 korun. A v obou případech mu budou přiděleny čtyři trestné body,“ varoval šéf autocenter.

„Půltunové“ dítě v rukou neudržíte

Proč je používání sedačky tak důležité? „Podle statistik čelí děti bez sedačky sedminásobně vyššímu riziku úmrtí. Fatální může být už nehoda při rychlosti 15 kilometrů v hodině,“ sdělil naší redakci dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0, která se zabývá dopravní bezpečností a prevencí nehod.

„Pokud pak dojde k nárazu v rychlosti 50 km/h, působí na posádku síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti na 25násobek. Spoléhat na to, že udržíme v rukou dvacetikilogramové dítě, jehož nárazová hmotnost bude v okamžiku kolize činit půl tuny, je pošetilé. Nepřipoutané dítě pak bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky deseti metrů,“ přiblížil dopravní expert.

Ale pozor, ani sedačky nelze podle jeho názoru považovat za zázračný všelék – základem bezpečí dítěte je hlavně odpovědná jízda rodičů.

I dnes však existuje několik situací, kdy dítě může cestovat bez autosedačky. Dovoleno to mají taxikáři, ale pouze v obci, výjimku mají i vozidla záchranných složek, například sanitka při cestě do nemocnice, případně policejní vůz, vezoucí zatoulané dítě na služebnu.

„Spousta rodičů netuší, že pokud vezou tři děti, nepotřebují nutně pro jedno autosedačku. Jestliže na zadních sedadlech usadí dvě děti v sedačkách a třetí už by se tam nevešla, stačí dítě připoutat bezpečnostním pásem. Podmínkou ovšem je, aby dítěti byly minimálně tři roky,“ vysvětlil Vorlík.

V autech, kterých bezpečnostními pásy nejsou, tedy dnes vlastně výhradně strojích veteránského věku (nad 30 let, pozn. red.), není možné převážet děti mladší tří let. „A to ani vzadu, přestože si to někteří ‚veteránisté‘ myslí. Na sedadle spolujezdce vpředu pak nesmí sedět dítě menší než 150 cm. Tak přesně to stanoví zákon,“ uvedl expert.

Sedačka, nebo podsedák?

Mnoho lidí zajímá otázka, kdy mohou použít klasickou sedačku a kdy už stačí mnohem lehčí a skladnější podsedák. Podle zákona mezi nimi rozdíl není. „Podsedák patří mezi autosedačky, konkrétně do skupiny III, určené pro děti těžší než 22 kg,“ vysvětlil Roman Budský.

„Při policejní kontrole tedy obstojí – i když policisté budou posuzovat, nakolik je pro dané dítě sedačka vhodná, vážit ho nebudou. My dopravní experti jej ovšem bereme jako nouzové řešení. Rozhodně doporučuji používat klasickou autosedačku co nejdéle to jde, protože na rozdíl od podsedáku chrání i hlavu a krk dítěte, hlavně při šikmých a bočních nárazech,“ dodal dopravní expert.

U nejmenších dětí je životně důležité vozit je ve „vajíčku“ zásadně proti směru jízdy. Rodičům se to mnohdy nelíbí, argumentují tím, že na sebe s dětmi vzájemně potřebují vidět. Dopravní experti to však považují za lichý argument.

Nová evropská norma

„Život je přednější než to, aby se dítě nenudilo. Hmotnost hlavičky nejmenšího dítěte činí až 25 procent jeho celkové hmotnosti, zatímco u dospělého člověka je to zhruba šest procent. V případě kolize tak působí na hlavu a krk malých dětí usazených čelem ve směru jízdy enormní síly, jež mohou zanechat trvalé zdravotní následky,“ vysvětlil Budský.

I proto letos začíná platit nová evropská norma, která posouvá hranici věku dítěte pro povinnou instalaci autosedačky proti směru jízdy z osmi na 15 měsíců. A pokud vezete vajíčko vpředu, je bezpodmínečně nutné vypnout airbag, který by po aktivaci přimáčkl autosedačku do sedadla a dítě by utrpělo poranění hlavy a krku.

„Nebezpečí hrozí i v malých rychlostech, airbagy se nafukují už při nárazech v rychlosti okolo 30 km/h. U větších dětí, které vpředu sedí v sedačce ve směru jízdy, je zase třeba odsunout sedadlo co nejvíce vzad. Pokud je sedačka příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Místo vzadu je vždy bezpečnější,“ doporučil Roman Budský.

Společnost FlixBus, poskytovatel dálkové autobusové přepravy, už v červnu roku 2018 nabídla k zapůjčení zdarma dvě dětské bezpečnostní autosedačky do každého autobusu v rámci tuzemské vnitrostátní sítě. Reagovala tak na časté dotazy rodičů ohledně bezpečnostních opatření pro cestování dětí do věku tří let.

Český zákon totiž na malé děti nepamatuje, není možné připoutat je standardním bezpečnostním pásem a při jejich přepravě bez dětské autosedačky tak mohou vznikat bezpečnostní rizika.

Novější typy autobusů určené k meziměstské nebo dálkové přepravě zpravidla mají bezpečnostní pásy. Pokud je vozidlo těmito pásy vybaveno, musí mít osoba starší tří let vlastní sedadlo a být těmito pásy připoutaná. Jak ale bezpečně cestovat s dětmi mladšími tří let zákon neukládá. Ministerstvo dopravy totiž dítě do tří let věku nedoporučuje v dálkových autobusech přepravovat.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Lo Loukotkova

    Otázka:
    Dite (5let) jedoucí v pracovním nákladním aute, v kabině v predu.
    Jak by mělo cestovat a jestli vubec muze v takovém aute.

  2. Ma Martin

    Není důležitý věk, ale výška. Dítě může/musí sedět v autosedačce klidně do 18 let, pokud prostě nevyroste. Jâ sám jsem seděl v autosedačce do 15 let. Pro někoho blbost, ale pro mého tátu to byla absolutní priorita ohledně bezpečnosti při jízdě autem.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB