Dopravní expert: Cyklisté mě někdy udivují. Pojedete autem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Rozhovor
Neviditelní cyklisté jsou denní rutinou českých silnic. Po motorkářích jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu a ročně se jich zraní desítky. A někteří do vytouženého cíle nejedou. Dopravní expert Roman Budský se v rozhovoru cyklistů ptá: „Stojí ušetřených pár minut před výjezdem nebo pár stokorun utracených v servisu za riziko?“
Roman Budský. Foto: Archív

Neviditelní cyklisté jsou denní rutinou českých silnic. Po motorkářích jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu a ročně se jich zraní desítky. A někteří do vytouženého cíle nejedou. Dopravní expert Roman Budský se v rozhovoru cyklistů ptá: „Stojí ušetřených pár minut před výjezdem nebo pár stokorun utracených v servisu za riziko?“

Zní to jako fráze, ale mít své kolo v dobrém technickém stavu se určitě vyplatí. Co by cyklisté rozhodně neměli podceňovat?
Stále mě, a to už jsem zažil a slyšel ledasco, někteří lidé udivují. Zapomínají totiž, že jízda na kole může být skutečně nebezpečná. Naprosto nepochopím, jak na něj někdo může sednout a nemít funkční brzdy. Kolo musí být vždy vybaveno dvěma funkčními a na sobě nezávislými brzdami, aby ho bylo možné v případě poruchy jedné brzdy bezpečně zastavit.

Brzdy ale zřejmě nejsou jedinou částí kola, které bychom z hlediska bezpečnosti měli věnovat zvýšenou pozornost.
Stejně je to s pneumatikami a ráfky. Lidé vůbec nekontrolují, jestli na nich nejsou nějaké deformace, trhliny či praskliny. Představte si, že jedete rychlostí okolo 25 km/h a spadnete z kola na hlavu. Je to stejné, jako byste spadli z dvou a půl metru hlavou přímo na beton. To už je k zamyšlení. V důsledku špatného technického stavu se ročně zraní desítky lidí. Stojí ušetřených pár minut před výjezdem nebo pár stokorun utracených v servisu za riziko? Vyjeli byste s automobilem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Předpokladem bezpečné jízdy není jenom technický stav bicyklu. Jako řidič potkávám poměrně často cyklisty, kteří nejsou na vozovce téměř vidět. Co musí cyklista a jeho stroj splňovat, aby mohli vyrazit na silnici?
Ano, s tím se na silnici často setkávám i já. Někteří cyklisté si pořád neuvědomují, že zatímco oni za tmy na dálku uvidí osvětlený automobil, jeho řidič je nemá, pokud jedou na neviditelném kole, šanci vidět. Vyplatí se mít kolo vybaveno kvalitními odrazkami. Vpředu bílou vzadu pak červenou. Oranžové odrazky by měly být i po obou stranách pedálu a na paprscích kol. Jestli někomu odrazové plochy na kole vadí, může je mít umístěné na oblečení či obuvi. Zkrátka cyklisté musí udělat maximum pro svou viditelnost. Ostatně hned po motocyklistech jsou druhou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Odrazkám se tedy lze vyhnout funkčně a zároveň elegantně. Problém nastane za snížené viditelnosti, jako je tomu třeba v noci, za mlhy a deště.
Jen se rozhlédněte a pozorujte cyklisty. Kolik z nich má za snížené viditelnosti na svém kole přední světlomet a zadní světlo? Navíc funkční? Tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, můžete použít svítilnu s přerušovaným světlem neboli blikačku. Takové řešení se mi osobně velmi líbí, cyklista je totiž pro ostatní viditelný již na mnoho set metrů.
Neměli bychom také podceňovat stav baterie. Její kapacita musí zajistit, aby světlo vydrželo nejméně hodinu a půl bez přerušení. Kolikrát se stane, že vyjedete na cyklovýlet, zdržíte se a cestu zpátky protrpíte ve tmě? Platí tady jednoduché pravidlo – musíte vidět a být viděni. Zkuste se vcítit do pocitů druhých a položte si jednoduchou otázku, jestli byste se sami sebe právě v tomto oblečení viděli. Navíc neviditelnost bicyklisty za tmy je vůči motoristům bezohledná a nebezpečná.

Má bicykl i nějaké zvlášť „nebezpečné“ součásti?
Volné konce trubky řídítek musí být zaslepeny zátkami nebo rukojeťmi a matice nábojů kol musí být uzavřeny, pokud tedy nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje. Zakončení ovládacích páček brzd, volné konce řídítek páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany obaleny materiálem pohlcujícím energii.

PSALI JSME:
Na kolo jedině s přilbou a střízlivý? Neplatí to všude

Tedy žádné ostré hrany. Co naopak není povinnou výbavou kola, ale vy byste to doporučil?
Pro mnohé může být překvapením, že blatníky a zvonek nepatří do tzv. povinné výbavy kola. Přesto je doporučuji mít, je dobré pořídit si kryt řetězu, hustilku a potřebné nářadí.

Vraťme se k problematické viditelnosti. Čím ji můžeme ještě podpořit?
Cyklisté by měli dbát na svou viditelnost i za dne. Doporučuji tedy pořídit si oblečení a přilby ve výrazných barvách, nebo alespoň pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů totiž zajistí svou viditelnost za denního světla i za tmy.

Jak konkrétně tedy fluorescenční barvy a reflexní materiály fungují?
Fluorescenční barvy, zpravidla jasně žlutá, oranžová či zelená, zvyšují viditelnost za denního světla, za tmy však svou výhodu ztrácejí. Naopak reflexní materiály výrazně zvyšují viditelnost jak za tmy, tak i za zhoršených podmínek, protože odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji až na vzdálenost 200 metrů. Pamatujte ale, že výrazně zbarvené oblečení, bez reflexních prvků, vás za tmy neochrání. Za nejlepší je tak třeba považovat kombinaci obou materiálů. Při jízdě za tmy pak cyklistu nejlépe zviditelní bezvadný stav osvětlení jízdního kola a oblečená reflexní vesta.

PSALI JSME:
Pár piv před jízdou na kole může zruinovat i pojištěného

Sdílet:
  1. Aby mohl člověk vyjet s autem na silnici, musí splnit řadu zákonných podmínek. Složit zkoušky, vlastnit ŘP, vozidlo mít pojištěné, řádne vybavené a s platnou STK, opatřené registračními značkami… A policie po něm přesto jde jak slepice po flusu.
    Cyklista nemusí nic. Je neidentifikovatelný, nekontrolovaný, nemusí být a i svéprávný. Nikdo si ho nevšímá, nikoho nezajímá, zda alespoň zná zákon o provozu na pozemních komunikacích. Přestože je účastníkem provozu stejně jako řidič. Zkuste vjet autem na chodník, kličkovat mezi chodci a troubit na ně, aby vám uhnuli z cesty… Jezdit na červenou nebo napříč po přechodech…! Cyklisté to dělají na kolech zcela běžně.
    V Praze jsou cyklisté ta nejbezohlednější a nejdrzejší čeládka v ulicích.

  2. Přítel za volantem neměl rád cyklisty a na kole se zlobil na řidiče auťáků :-). Bylo to 1:1 , tak asi tak…

  3. Není podle mě problém s neviditelností cyklisty. Problém je s jeho neslyšitelností. Kdosi vymyslel ti nejstupidnější věc, která mě denně irituje až do nepříčetnosti. Tou věcí je směr, chudy chodí na stezce pro cyklisty a pro chodce, právě chodci. Zkuste si jít vpravo, tedy ve smněru jízdy cyklistů na cyklostezce. Pokud možno takhle o slunečném víkendu. Míjet vás budou stovky naprosto neslyšících strojů. A to nejen výletníků, ale bohužel apředevším Lzávodníků”, tedy těch, kteří jsou bud profesionální cyklisti a ztesky v atraktivních lokalitách využívají ke každodennímu tréninku a nebo ti, ježby jimni být chtěli. Výsledek je ten, že se pár centometrů okolo vás řítí stovky strojů, mnohdy rychlostí vyšší, jež je zakázána autům ve městech. Jakej je to pocit pro chodce, to su vyzkoušejte sami. A tak jsem se rozhodl, že po takové ztezce budu chodit achodím v protisměru. Tedy tak, abych dostatečně dopředu viděl co, kdo ajakou rychlostí se na mě řítí. Idiot, kterej vymyslel, že budou chodci chodit pos tejný straně, jako cyklisti by potřeboval vyšlehat koule apak jej za ně pověsit .

  4. Zkuste nahlédnout do statistik, kolik najdete případů, kdy svoji jízdou cyklista způsobil smrt řidiče automobilu. Každý řidič si může všimnout kolik je kolem silnic pomníčků cyklistů to stojí za zamyšlení.

  5. Obecně platí (připouštím raritní vyjímky), že na silnici I. třídy s auty jezdí na kole jen de.bil. Jde o tak nebezpečnou činnost, že se celkem divím, že tito kandidáti na Darwinovu cenu svoje hazardní chování vůbec tak masivně přežívají. Svědčí to nesmírné empatii a ohleduplnosti řidičů automobilů.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Vyberte si správně pojištění pro vaši cestu

Analýza
Léto už propuklo a většina lidí už má jasno v tom, jak stráví svou letošní letní dovolenou. Aktivitám, které budete v létě podnikat, by měl odpovídat nejen obsah vašeho kufru, ale i pojištění, které si na cestu uzavřete. Jaké jsou nejoblíbenější druhy dovolených a jak se na ně správně pojistit?

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru