Komunikace: Když dojde na vlastní lidi, jsou firmy v koncích

Názor
Vedení a management velkých firem stále neumí mluvit s běžnými zaměstnanci. Komunikace zabředla ve stylu devadesátých let. Nedokáží zjistit, co se děje pod pokličkou a jaké jsou mezi zaměstnanci nálady. V době inflačních tlaků, nejistoty a transformace s dopadem na celá oddělení se jim to vrátí jako bumerang.
Ty nejdůležitější informace předává nástěnka, ředitel promlouvá čas od času hromadným e-mailem, informace se předávají roztříštěně v zasedačkách a při týmových meetinzích. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Platové otázky. Budoucnost celých oddělení. Transformace a změny byznys modelů. A možná i propouštění. České firmy nečeká jednoduché období. Zásadní krize, ve které bychom byli namočení všichni rovným dílem, se v zimě nedostavila a nastává chronická ekonomická fáze. Pravděpodobně dlouhá a v mnoha ohledech vyčerpávající.

A pokud chtějí české podniky projít následujícími měsíci nejen s odřenýma ušima, ale být zdravé a růst, musí si osvojit nové schopnosti. Například i ve velkých provozech umět mluvit přímo ke každému jednotlivci a znát jeho motivace. Nadcházející roky totiž bez plné podpory všech vlastních lidí zvládnou jen obtížně.

A nebude to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Mnohé české firmy totiž zabředly v komunikaci v devadesátých letech. A to doslova. Ty nejdůležitější informace předává nástěnka, ředitel promlouvá čas od času hromadným e-mailem, informace se předávají roztříštěně v zasedačkách a při týmových meetinzích.

PSALI JSME:
O vyšší plat si řekne jen pětina Čechů, nejméně v Evropě

Na citlivější, lidštější a hlavně oboustrannou komunikaci není čas. A není to jen můj pocit – vyplývá to i z průzkumu AMKOS (Autor neupřesnil, o jaký průzkum jde, počet respondentů, ani metoda nejsou známy, pozn. red.), jehož výsledky jsou v mnoha ohledech šokující. Zhruba 76 procent společností má zásadní mezery v komunikaci s vlastními lidmi. A celá pětina dokonce kritické nedostatky.

Už jen skutečnost, že nejefektivnějšími nástroji pro přenos informací uvnitř firem jsou dnes celofiremní setkání, papírové letáky na nástěnkách, hromadné e-maily nebo intranetové zprávy, přestože firmy druhým dechem samy dodávají, že efektivitě těchto kanálů samy nevěří, nutí k zamyšlení.

Je to takový český paradox. Mnoho společností investovalo v posledních letech řádově miliony do marketingu a komunikace se svými zákazníky, o kterých schraňují robustní databáze plné dat o jejich chování a motivaci. Ale když dojde na vlastní lidi, jsou firmy v koncích.

PSALI JSME:
Pozitivní komunikací při pandemii si firmy udržely zákazníky

Dopady zanedbávání vzájemných vztahů a komunikace mohou být dalekosáhlé. Jak jsem zmiňoval, firmy toho mají hodně před sebou a udržet motivaci a loajalitu vlastních lidí bude těžší než v minulých letech.

Budou muset obhájit, proč například nemohou zvedat platy a tlumit tak domácnostem tempo inflace. Že v mnoha ohledech nemohou dát stejné benefity jako konkurence. Vysvětlit, že nekrachují, když se třeba kvůli cash-flow (anebo třeba jen interní chybě, pozn. aut.) zpozdí výplata.

Umět vysvětlit změny, které se dějí a mění zažité jistoty. Pokud to nezvládnou, můžou se zbytečně vystavit riziku demotivovaných týmů nebo přímo vln odchodů. Protože komunikaci není možné brát na lehkou váhu.

Schopnost managementu a ještě lépe i vedení přehledné a férové mluvit s „nejposlednějším“ zaměstnancem je totiž mezi hlavními požadavky, které pro Čechy tvořící příjemné pracovní prostředí. Přitom se jim dostává pravý opak – zahlcení nedůležitými informacemi, ve kterých ty hlavní zanikají.

PSALI JSME:
Firmy mají poslední dny na kontrolu a opravu údajů v evidenci skutečných majitelů

Má to řešení? Kromě obecné rady nemíchat jablka s hruškami a striktně rozdělit informace podle jejich charakteru do různých kanálů a nemíchat je dohromady bych dodal ještě další radu. Využívat komunikaci tak, jak je to nejpřirozenější. Tedy s využitím zpětné vazby.

Firmy se zkrátka musí naučit jednat s vlastními zaměstnanci empaticky. Nejen je informovat, ale také „se informovat“. O tom, jak se jejich vlastní lidé cítí. Mapovat jejich nálady. Zajímat se o jejich nápady. Protože teprve když lidé uvidí, že jsou brány jejich názory v potaz a nejsou vnímání pouze jako řadoví pěšáci, zlepší se u nich motivace k práci, spokojenost a loajalita vůči firmě.

A začít by firmy měly okamžitě. Protože teprve teď zaměstnancům začíná být jasné, že zásadní krize se zatím nekoná a mohou se začít rozhlížet, kde je tráva zelenější. A i takový „detail“, jako pravidelný týdenní pozdrav a poděkování od nejvyššího vedení třeba esemeskou do jejich mobilního telefonu, nebo anketa mapující jejich náladu a věci, které je trápí, to může změnit.

Autor je expert na komunikaci a zakladatel komunikační sítě Munipolis
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Mají Češi nízkou produktivitu práce?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB