Hospodářský výsledek je klíčovým údajem pro management, investory i věřitele, protože ukazuje, jak úspěšně firma podniká a jaký je její finanční výkon. Je základem pro rozhodování o investicích, půjčkách, výplatách dividend a strategickém plánování.
Proto je výhodné znát alespoň přibližný výsledek dříve než obligátně na konci roku. Některé účetní společnosti proto nabízejí podnikatelům právě v létě jeho výpočet, protože měsíce zbývající do konce roku pak mohou firmy využít pro daňovou optimalizaci i zvážení veškerých výdajů.
Prázdniny bývají pro mnohé účetní společnosti paradoxně hlavní obchodní sezónou. Nejpozději začátkem července totiž firmy odevzdají daňové přiznání s poradcem, znají výši a strukturu svých daní, a mají ještě půl roku na implementaci těchto dat do svého podnikání.
Dnešní digitální nástroje nám umožňují velmi přesně nasimulovat hospodářský výsledek celého roku, tedy včetně budoucích měsíců, vypočíst z něj daně, které firma zaplatí následující rok, a na základě těchto čísel může podnik začít tvořit i kompletní roční rozpočet.
Digitalizace je pro výpočet klíčových firemních výsledků nezbytnou podmínkou. Rozevírají se tak nůžky mezi papírovým účetnictvím a jeho digitální sférou. Klasičtí účetní stále tráví většinu času přepisováním dokladů, administrací a rutinními činnostmi, a disponují pouze omezenými daty, která se aktualizují obvykle jedinkrát v každém měsíci.
To jim nedává možnost v téměř ročním předstihu predikovat celoroční hospodářský výsledek ani výši daní, a stejně omezené jsou jejich možnosti daňové optimalizace a redukce nákladů.
Pokud naopak zapojí do účtování roboty a umělou inteligenci, získají nepřetržitý přístup ke kompletně aktualizovaným datům a otevře se možnost pro výpočty strategických výsledků, analýzy trendů či simulace budoucího vývoje.
Digitalizace poskytuje účetním rychlá data i možnost jejich analýzy, díky tomu se posunují spíše do rolí datových analytiků a strategických finančních konzultantů. Pouze s aktuálními daty lze totiž jakékoli podnikání strategicky směrovat, redukovat náklady, strukturovat optimální ceny a marže i šetřit na režii.
Autorka je výkonná ředitelka společnosti This One
(Redakčně upraveno)