Konec nekonečného růstu. E-shopům po tučných letech klesly tržby

Rok od roku hlásily internetové obchody, jak jim stoupají tržby a obrat. Teď nastal zlom. Poprvé v historii zaznamenaly e-shopy pokles. Podle informací Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka, které má redakce FAEI.cz k dispozici, klesla hodnota prodaného zboží v uplynulém roce o 12 procent na celkových 197 miliard korun.
Internetové obchody zažily poprvé v historii propad tržeb a obchodu. Ilustrační foto: Pixabay.com

I tento pokles ovšem neznamená návrat na předcovidovou úroveň. Oproti roku 2019 byl loni obrat stále o 26 procent vyšší.

„Rok 2022 byl pro e-shopy náročný, ale na jeho konci můžeme konstatovat, že došlo především k jakémusi narovnání stavu. Během pandemie covidu totiž prodeje skokově narostly. Nyní jsme se tak vrátili do normálu,“ ohodnotil uplynulý rok výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Přiznal ale, že očekávání byla původně vyšší. „Ale i tak se nacházíme v hodnotách vysoce přesahujících poslední ‚standardní ‘ rok 2019. Oproti tehdejším 155 miliardám korun letos internetové obchody prodaly zboží za 197 miliard. Především během Vánoc Češi opět objednávali zboží z e-shopů ve velkém,“ poznamenal Vetyška.

PSALI JSME:
Češi chtějí šetřit, vánoční dárky nakoupí ve velkém na internetu

Další těžký rok

Také letos lze podle lidí z oboru očekávat další těžký rok. „Pro internetové obchody je současná doba těžká. Díky jejich flexibilitě a zkušenostem ale věřím, že si se situací poradí,“ uvedl Jan Vetyška. „I v e-commerce z aktuální krize každopádně vyjdou někteří obchodníci jako vítězové a někteří jako poražení.“

On-line prodej zažil skokový růst v letech 2020 a 2021. „Na začátku roku 2020 jsme očekávali, že prodeje porostou přibližně o deset procent. Místo toho to bylo 26 procent. Výsledky byly tedy naprosto nad předpoklady,“ vysvětlil Jan Vetyška.

V letech 2020 a 2021 se Češi vybavili například novou elektronikou nebo sportovním vybavením, a tak není divu, že vloni právě v těchto kategoriích na útratách ubrali. V předvánočním období se ovšem potvrdilo, že Češi na internetu nakupují rádi. Vánoční obraty se pohybovaly nad 65 miliardami korun. To znamená v obdobných hodnotách jako v předchozích dvou letech.

PSALI JSME:
Vítězové pandemie: Lidé utratili v e-shopech rekordních 217 miliard

Stagnující obchody

Že bude rok 2023 pro internetové obchody náročný, potvrzuje také Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. Odhaduje, že letošní rok bude ve znamení stagnace.

„Je logické, že apetit k utrácení se postupně vytrácí a tržby začínají stagnovat. Nesmíme ovšem zapomínat na výchozí pozici celého segmentu. E-commerce má za sebou rekordní růst, a určité vystřízlivění se tedy dalo očekávat. Pravdou však zůstává, že bez globálních šoků by se místo poklesu projevilo spíše jen slabším růstem,“ konstatoval Pech.

Na podobě nákupních košíků se bude i nadále odrážet, že lidé mají hlouběji do kapsy. Kvůli rekordní inflaci může být průměrná hodnota objednávky stejná nebo lehce nižší. Podle některých odhadů klesne až o deset procent. „Tržby budou na velice podobné úrovni jako v uplynulém roce. Obchodníci letos mohou očekávat jejich mírný růst, který se bude pohybovat kolem pěti procent,“ uvedl Pech.

PSALI JSME:
Nic neroste až do nebe. Ani tržby na internetu

Málo nových obchodů

Nové internetové obchody budou přibývat jen pozvolna a jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent. „I když někteří spotřebitelé možná frekvenci svých nákupů nebo hodnotu objednávek dočasně sníží, lze očekávat, že společně s ekonomickým oživením se k nakupování přes internet opět s chutí vrátí,“ odhadnul Martin Pech.

Podle odhadů se i přes vládní opatření a uklidnění trhů dá očekávat, že lidé budou více přemýšlet o energiích. Proto se předpokládá růst v oblasti zařízení, která přinášejí úspory. Naopak pokles by měl nastat u zbytných produktů, jako je třeba sportovní vybavení nebo doplňky do domácnosti.

Právě tyto kategorie zaznamenávaly v posledních dvou letech boom, a tak je možné, že se připojí k obchodům s hračkami nebo potravinami, které už loni vykazovaly sestupnou tendenci. Oproti tomu se v loňském roce se nejvíce dařilo e-shopům z oblasti kosmetiky a šperků.

PSALI JSME:
Slevy na e-shopu si už nepůjde vymyslet

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.