Kontrola převodních cen: Co vlastně říká zpráva ministerstva financí?

Ministerstvo financí (MF) na svých webových stránkách zveřejnilo tiskovou zprávu, ve které prezentuje výsledky Finanční správy České republiky v oblasti kontrol převodních cen, čili „transfer pricingu“. Ač se obvykle spíše distancuje od spojování s kontrolní činností správce daně, v tomto případě se ke kontrolním výsledkům aktivně hlásí.
Česká finanční správa patří v oblasti kontroly převodních cen k lepšímu průměru zemí EU. Ilustrační foto: Ministerstvo financí

Dle tiskové správy MF v roce 2020 finanční správa provedla 249 kontrol zaměřených na převodní ceny mezi spojenými osobami, což přineslo dodatečné doměření daně z příjmů ve výši 1,4 miliardy koruna zvýšení daňového základu kontrolovaných subjektů o 7,9 mld. Kč.

Celkem mezi lety 2014-2020 proběhlo už 2 431 kontrol, na jejichž základě byla doměřena daň ve výši 4,5 miliardy korun a byl zvýšen daňový základ o 46,9 mld. Kč. Připomeňme, že tzv. transfer pricing je nastavení cen transakcí mezi spojenými osobami, kdy jejich nastavení neodpovídající tržním podmínkám vede k nesprávnému stanovení základu daně.

Přestože daňová legislativa výslovně neukládá povinnost vypracovat dokumentaci k vnitroskupinovým cenám, důkazní břemeno v případě daňové kontroly nese daňový subjekt, který by měl být schopen obhájit způsob nastavení převodních cen a prokázat, že se tyto ceny neliší od cen na trhu běžných.

Právě dokumentace k převodním cenám, ale i znalecký posudek ve věci stanovení převodní ceny, představují silný důkazní prostředek při daňových kontrolách. Možností je i využití institutu závazného posouzení dle § 38 zákona o daních z příjmů.

Prezentované údaje však postrádají bližší specifikaci a mohou být zavádějící. Pokud jde o prosté údaje o výsledcích daňových kontrol, tedy nepravomocných rozhodnutí, měla by být vzata v potaz pravomocně doměřená daň.

Nadto je tu možnost daňového subjektu napadnout rozhodnutí správce daně správní žalobou, kdy výsledek soudního řízení může mít zásadní vliv na výsledek daňového řízení. Samostatnou kapitolou je pak inkaso samotné daně. MF si musí být vědomo jak odložené splatnosti daně v případě podaného odvolání, tak i možného odkladného účinku splatnosti daně v případě soudního přezkumu.

Na druhou stranu je nutné přiznat, že česká finanční správa patří v oblasti kontroly převodních cen k lepšímu průměru zemí EU. Především specializovaný finanční úřad se kontrole převodních cen věnuje již řadu let a patří mezi průkopníky v této oblasti.

K prezentovaným výsledkům lze také dodat, že jsou výsledkem daňových kontrol, které v případě převodních cen nezřídka trvají, i s ohledem na mezinárodní prvek, více než tři roky. Z pohledu prostého plynutí času tak lze zkonstatovat, že se za rok 2020 jde o výsledky daňových kontrol zahájených v letech 2017, resp. 2018.

Autor je manažerem daňových sporů poradenské skupiny Apogeo, 15 let působil ve finanční správě
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena