
Jenže oznámení, které po takovém prodeji klientům přijde od nového dodavatele, tomu však mnohdy neodpovídá. „Uvítací dopisy mají často vyvolat dojem, že došlo ke změně dodavatele nebo že spotřebitele přebírá jakýsi záchranný dodavatel, respektive dodavatel poslední instance (DPI),“ upozorňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Zahrnuje-li smlouva s původním dodavatelem energií fixaci ceny, musí částka zůstat neměnná po celou dobu fixace, tedy i u nového dodavatele, jehož si spotřebitel dobrovolně nevybral. U nefixovaných cen musí dodavatel spotřebitele informovat o změně nejpozději třicet dní předem a zároveň poučit, že smlouvu mohou vypovědět do desátého dne před nabytím účinnosti oznamovaných změn.
Společnosti podle jeho názoru často neupozorňují na to, že smluvní podmínky dodávky se pro klienta nijak nemění, a naopak mají tendenci uplatňovat podmínky nové.
„Když si vás dodavatel takto koupil, převzal ovšem všechny povinnosti, které mu vůči vám vyplývají ze stávající smlouvy,“ ujišťuje Havel.
„Jestliže vás přebírající dodavatel nutí k podpisu nové smlouvy nebo dodatku ke smlouvě v rozporu se zákonem, odmítněte ho. V případě převodu závodu či jeho části se nové smlouvy neuzavírají!“ dodává členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
U takového jednání by podle ní ERÚ dodavatele podezíral z užití nekalé obchodní praktiky a věc by šetřil. „Pokud totiž podlehnete, mohou se podmínky smlouvy změnit výrazně ve váš neprospěch,“ doplňuje Zemanová s tím, že nezáleží na tom, zda má zákazník uzavřenou smlouvu na dobu určitou, nebo neurčitou.
Subjekt, který závod či jeho část koupil, je povinen dodržovat podmínky všech smluv, které v rámci převodu závodu nabyl. Změna dodavatele v tomto případě probíhá automaticky a po zákazníkovi nevyžaduje žádnou aktivitu.
„Je na odpovědnosti dodavatelů, kteří transakci uskutečnili, aby si mezi sebou dohodli podrobnosti převodu. Pokud zákazník například nedostal včas informaci o převodu závodu s novými platebními instrukcemi, a proto zaplatil zálohu ještě původnímu obchodníkovi, měl by trvat na tom, aby si oba obchodníci peníze mezi sebou převedli,“ vysvětluje Havel.
Stejně tak by změna, jak říká, neměla zkomplikovat ani vrácení případných přeplatků: „Spotřebitel o ně bude žádat jen jednoho dodavatele, toho nového, který si zákazníka ‚koupil‘ i s veškerými závazky.“
Stojí za připomenutí, že v po odchodu neblaze proslulé skupiny Bohemia Energy z energetického trhu na podzim 2021, kdy firma nechala na holičkách skoro milion svých zákazníků a poslala je do režimu DPI, se ukázalo, že v roce 2020 došlo k „prodeji“ 65 tisíc spotřebitelů z firmy Energie ČS (spadající tehdy pod Českou spořitelnu, pozn. aut.) do skupiny Bohemia Energy.
Poměrně nefér bylo vůči spotřebitelům to, že součástí dohody o prodeji firmy Energie ČS společnosti Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy bylo to, že prodaná firma bude pod novým majitelem nadále fungovat pod stejným jménem i značkou. V říjnu 2021 Europe Easy Energy oznámila, že končí, podobně, jako to udělala většina subjektů ze skupiny Bohemia Energy rodiny Písaříků. Zákazníci původní Energie ČS České spořitelny skončili v režimu DPI.