Energošmejd se vydával za vnuka seniorky, případ už řeší policie. Na licenci u ERÚ může „pán z plynáren“ zapomenout

Paní Martu, seniorku, navštívil na počátku ledna podomní zprostředkovatel energií, který se představil jako „pán z plynáren“. Pod záminkou vyřízení nutných formalit z ní vylákal údaje o smlouvě o dodávkách plynu, zároveň jí podstrčil k podpisu smlouvu s jiným dodavatelem.
Zkušenost s energošmejdem má pro paní Martu šťastný konec – když změnu dodavatele rozporovala, celý případ, včetně důkazů, skončil jak u policie, tak na ERÚ, kde si „pán z plynáren“ shodou okolností právě vyřizoval registraci zprostředkovatele. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Jedna smlouva – na plyn – však „pánovi z plynáren“ evidentně nestačila, rozhodl se proto za paní Martu uzavřít také smlouvu na dodávku elektřiny. Protože mu pro uzavření druhé smlouvy chyběly podklady, například neznal její zákaznické číslo, rozhodl se zavolat stávajícímu dodavateli elektřiny,“ informoval redakci FAEI.cz Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ).

Během telefonátu se pak mluvčího vydával za „vnuka“ paní Marty. „Když byl upozorněn, že jako kontaktní osoba je u této paní zapsán člověk jiného jména, promptně odvětil, že to je strýc, ale o smlouvy se stará on, vnuk, protože by to sama nezvládla,“ dodal Kebort.

Příběh má podle něj naštěstí pro paní Martu šťastný konec – když změnu dodavatele rozporovala, celý případ, včetně důkazů, skončil jak u policie, tak na  ERÚ, kde si „pán z plynáren“ shodou okolností právě vyřizoval registraci zprostředkovatele. Jeho jméno si totiž telefonicky kontaktovaný dodavatel elektřiny poznamenal do systému a rozhovor s údajným vnukem si rovněž nahrál.

„Zatímco ve druhém pololetí roku 2022 stížností na nekalé praktiky zprostředkovatelů výrazně ubylo, od počátku tohoto roku, zejména v posledních týdnech, řešil ERÚ již několik desítek podání na takzvané energošmejdy,“ přiblížil Michal Kebort s tím, že stížnosti spotřebitelů míří především na porušování zákazu podomního prodeje nebo na nepravdivé či klamavé informování zákazníka.

PSALI JSME:
Zprostředkovatelé energií už hledají cesty, jak obcházet nový zákon

„Energetický zákon zná zprostředkovatele teprve od loňského roku. Provinit se proti jeho paragrafům závažným způsobem, abychom je mohli vyškrtnout z registru, tak stihl málokdo. Nicméně v případech, kdy dotyční čelili v minulosti pokutám od České obchodní inspekce kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitele, můžeme jejich registraci rovnou odmítnout,“ vysvětlila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Od poloviny loňského roku, kdy se zprostředkovatelé energií musejí registrovat na ERÚ, požádalo o tuto registraci přes 800 právnických nebo fyzických osob. Do registru zprostředkovatelů jich ERÚ dosud zapsal 626.

V 19 případech registraci již pravomocně zamítl, mj. kvůli nesplnění podmínky spolehlivosti. U dalších 150 žadatelů registrační proces dosud probíhá. „Řadu z žádostí úřad odmítl, rozhodnutí však zatím není pravomocné. Registraci jsme tak zatím odmítli provést v několika desítkách případů, z toho pravomocně u devatenácti,“ řekla Zemanová.

PSALI JSME:
Energošmejdi opět útočí. Na co si dát pozor a nepřijít o peníze

Dosud registrovaní zprostředkovatelé již také prošli prvním plošným šetřením, které ověřovalo, zda plní své informační povinnosti vůči spotřebitelům na svých webových stránkách. Z 550 v té době registrovaných zprostředkovatelů přitom zákonným požadavkům nevyhověla více než desetina.

V první fázi je Energetický regulační úřad vyzval k nápravě a u těch, kteří chyby nenapravili, zahájil úřad další kroky vedoucí k postihu. Úřad současně řeší také 11 podnětů k zahájení kontroly, které na zprostředkovatele obdržel od spotřebitelů od začátku letošního roku. „Stížnosti spotřebitelů se týkají také výkonu zprostředkovatelské činnosti bez potřebné registrace,“ doplnil Michal Kebort.

Aktuálně si lidé u ERÚ stěžují na zprostředkovatele především kvůli porušování zákazu podomního prodeje. Časté jsou ale také stížnosti na uvádění nepravdivých či klamavých informací, případně na nekalé obchodní praktiky, například když lidem vnucují smlouvy s novým dodavatelem, které vydávají za formulář, jenž je nutné podepsat kvůli zastropování cen.

PSALI JSME:
ERÚ: Mezi dodavatele energií se vrátily nekalé praktiky v nebývalém rozsahu

„Počet stížností je zatím podstatně nižší, než tomu bylo v kritických letech 2018 až 2021, kdy energošmejdi útočili na spotřebitele nabídkou energetických aukcí. Vzrůstající trend ale napovídá tomu, že se po loňském útlumu nepoctiví zprostředkovatelé vracejí na scénu,“ vyslovil domněnku Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Energetický regulační úřad podle Havla tyto případy řeší v rovině dozoru a sankcí, namístě je ale i obezřetnost samotných spotřebitelů. „Pokud u vás někdo zazvoní nebo vám zavolá s nabídkou energií, ověřte si nejprve, s kým máte tu čest,“ doporučil. Každý si totožnost energetického zprostředkovatele může jednoduše ověřit v on-line registru na webových stránkách úřadu.

„Jestliže dotyčný v registru absentuje, o potřebnou registraci buď vůbec nepožádal, nebo může řešit problémy s jejím udělením. Zvláště vůči takovým zprostředkovatelům by spotřebitelé měli přistupovat opatrně. Neměli by jim poskytovat žádné údaje ze stávajících smluv s dodavateli a rozhodně by s nimi neměli podepisovat smlouvy nové,“ upozornil mluvčí ERÚ.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Spotřebitelé si na webu ERÚ mohou zkontrolovat výši svých záloh na energie

Zavřít reklamu ×
  1. ČR=bezprávní stát. Je to tady samý podvodník a trest nikomu nehrozí. Stačí jednání Centropolu kdy osatní dodavatelé snižují ceny a Centropol poslal dopis že tento rok se už zdražovat nebude…….

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Chytrá řešení“ jsou pro menší a střední firmy příliš nákladná

Průzkum
Pod pojmem „Úspory a chytrá řešení“ si majitelé, jednatelé a ředitelé malých a středních podniků nejčastěji představují IT služby, zjednodušení, úsporu a efektivitu. Největší překážkou přijímání takových řešení ale podle nich je, že jsou příliš nákladná. Zjistil to výzkum, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v únoru na vzorku 255 firem do 250 zaměstnanců agentura Ipsos.