
Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) zrychlily v dubnu maloobchodní tržby meziroční růst na 5,8 procenta. V březnu rostly po revizi o 3,9 procenta. Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen.
„Nejvíce k růstu maloobchodních tržeb přispěl prodej pohonných hmot, prodej prostřednictvím internetu a prodej potravin v nespecializovaných prodejnách,“ řekla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Podle Tomáše Čupra, ředitele společnosti PPC Profits, bude spotřebitelská poptávka i letos hlavním tahounem růstu ekonomiky. „Tržby v maloobchodu porostou poměrně slušným tempem, nejvíce se bude dařit internetovým obchodům,“ sdělil Čupr pro faei.cz.
Úspěch v zahraničí
Připomněl, že tuzemské e-shopy navíc nejsou úspěšné jen na českém trhu, v poslední době se jim daří i expandovat do zahraničí. „Proto i pro letošní rok počítáme s růstem maloobchodních a internetových tržeb, byť bude tempo zřejmě nižší než loňských 18 procent v e-commerce,“ řekl Čupr.
Růst tržeb v e-commerce není podle něj pouze výsledkem vyšší poptávky, ale i růstových ambicí českých e-shopů. Největší hrozbou pro český online trh je silný nástup čínských internetových tržišť, který sebral českým e-shopům 10 až 15 procent jejich tržeb.
„Současné kroky americké administrativy přitom mohou vést k tomu, že tato tržiště budou dále posilovat svou přítomnost v Evropě na úkor USA,“ sdělil Čupr, podle něhož nákupy na mimoevropských e-shopech (zejména čínských, pozn. aut.) rychle rostou především u mladé generace.
„Mladí už na mimoevropských tržištích uskutečňují téměř třetinu ze všech svých nákupů,“ konstatoval Tomáč Čupr. Českou e-commerce podle něj zasáhne i současná nejistota vyvolaná hrozbou zavádění vysokých cel americkou administrativou a možnými recipročními kroky.
„E-shopy prodávající elektroniku, oblečení nebo jiné zboží s vysokým podílem dovozu z potenciálně zasažených zemí, by mohly pocítit výraznější dopad než prodejci lokálních produktů nebo digitálního obsahu,“ poznamenal Čupr.
Pomáhá nižší inflace
Analytička Tereza Krček z Raiffeisenbank uvedla, že dubnový výsledek maloobchodu výrazně přesahuje tržní odhad, který byl 3,2 procenta bez aut. „V maloobchodě rostou reálné tržby bez prodejů aut od prosince 2023,“ sdělila faei.cz Trček.
Dodala, že nakupování napomáhá nižší inflace a vyšší růst reálných mezd. „Nezaměstnanost se sice mírně zvyšuje, ale stále se nachází pod svou přirozenou mírou, a tak mají spotřebitelé dostatečný příjem na to, aby nebyli nuceni omezovat nákupy,“ dodala Trček.
František Mikoška, obchodně marketingový ředitel společnosti Datart, v komentáři pro faei.cz uvedl, že spotřebitelské chování v dubnu reagovalo na sezónní podněty i zvýhodněné nabídky. Silně zafungovaly například tradiční Dny Marianne.
V Datartu se pozitivně projevil také hokejový šampionát, který přinesl přibližně desetiprocentní nárůst prodeje televizorů, což ukazuje, že sportovní události mají schopnost generovat impulzní poptávku.
„Segment elektro si i přes makroekonomické tlaky drží stabilní pozici. Zákazníci stále více přihlížejí k dlouhodobé hodnotě nákupu – tedy nejen k ceně, ale i k užitné hodnotě, kvalitě a dopadu na životní prostředí,“ konstatoval Mikoška, podle něhož významnou roli hraje i e-commrece.
Rizika dalšího růstu
Analytik Kevin Tran Nguyen z Komerční banky v komentáři pro faei.cz konstatoval, že tržby v maloobchodě a službách nasvědčují tomu, že spotřebitelská poptávka i na začátku druhého čtvrtletí dále posilovala.
„Kombinace pokračujícího solidního mzdového růstu, stále silné úvěrové poptávky domácností a alespoň dočasně lepší spotřebitelské nálady, jak dokázala květnová data, indikuje, že spotřebitelská poptávka zůstává robustní,“ sdělil Kevin Tran Nguyen.
„K obratu ale může dojít, jakmile se zhoršený výkon domácí ekonomiky vlivem obchodních válek více projeví na trhu práce, mzdovém růstu a vyšších úsporách domácností. To by tak mohlo omezit spotřebu domácností do dalších čtvrtletí,“ dodal analytik KB.