I přes současnou příznivou ekonomickou situaci zůstává zcela nový automobil pro spoustu lidí nedosažitelným snem. Obrovská ztráta hodnoty během prvních let provozu od koupě odrazuje spoustu zákazníků, kteří se čím dál více zaměřují spíše na zánovní vozy.
„Třeba u tříleté Dacie Duster, což je v našich podmínkách jedno z nejžádanějších SUV, se ztráta hodnoty oproti novému autu pohybuje okolo dvaceti procent. Naproti tomu modely vyšší střední třídy od výrobců tak zvané „velké trojky“ (Audi, BMW, Mercedes – pozn. red.) dokáží ztratit i přes padesát procent,“ vypočítává Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto, kam značka Mototechna spadá.
Mezi českými řidiči nejoblíbenější tuzemská značka Škoda ztratí za tři roky mezi 25 a 37 procenty hodnoty. Mezi jejími modely si nejlépe stojí škoda Rapid, která průměrně odepíše 25 %. Naopak vlajková loď mladoboleslavské automobilky Škoda Superb ztratí za tři roky 35 % své původní hodnoty. „Příklad Superbu dokládá, že čím dražší a luxusnější auto zákazník pořizuje, tím více na něm během prvních let provozu tratí. U zánovních aut totiž o největší část hodnoty přichází už první majitel,“ doplňuje Vaněček.
Žebříček modelů vozidel, která postupem času nejméně ztrácejí na ceně, sestavila letos na jaře inovační laboratoř AuresLab. Vyhrála Škoda, Volkswagen a Toyota. Na opačném konci se umístily modely od Citroënu, Peugeotu nebo Renaultu. V kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 nebo Mini Cooper.
(red)