Kupujete zájezd k moři? Neradujte se předčasně!

Poradna
Konečně můžeme k moři! Naše velké těšení se ale během pár hodin změnilo v užaslé pohledy a nevěřícná gesta. Už jsme totiž během covidové pandemie pozapomněli, jak je to s kvalitou služeb u nás a jak daleko chybí tomu, aby se platící člověk mohl cítit jako klient.
Nejlepší bude vyjednat si dětskou postýlku na recepci až po příletu, prohlásila pracovnice cestovní agentury… Ilustrační foto: Pixabay.com

A podobně neblahou zkušenost jsme na jaře udělali s uplatněním voucheru. Přitom jsme se s našimi cestovatelskými plány svěřili do rukou cestovní agentuře, která o sobě tvrdí, že je největším prodejcem zájezdů ve střední Evropě, a cestovní kanceláři patřící v oboru mezi domácí špičku. (Redakce má k dispozici názvy obou společností, pozn. red.).

Možná jsme jenom měli smůlu na konkrétní „ženy za pultem“, ale vzhledem k použitým argumentům prodejců půjde spíš o snahu dohnat co nejdříve covidovou ztrátu. A na kom jiném než na zákazníkovi?

Snad vám popsané zkušenosti pomohou, abyste se podobných zážitků, když už ne vyvarovali, tak alespoň se jimi nenechali rozhodit a zkrátili je na nutné minimum.

Zaplaťte nám dvakrát

Vezměme to krok po kroku. O minulém víkendu jsme si vybrali zájezd na internetu a rezervovali si jej. Po pár minutách se nám zavolal pracovník agentury, že on s námi smlouvu uzavírat nemůže, ale co nejdříve se prý ozve někdo povolaný. Neozval se nikdo dva dny, tak jsme zavolali sami. A začal mazec.

Pracovnice agentury měla naši rezervaci před sebou a rovnou nám oznámila, že když do zítřejšího rána nepošleme peníze na účet, rezervaci nám zruší. Chtěli jsme vystavit fakturu kvůli příspěvku od zaměstnavatele, ale dozvěděli jsme se, že s fakturami má agentura špatnou zkušenost a musíme zaplatit rovnou převodem.

Fakturu nám prý vystaví až po zaplacení (vida, jaké v cestovním ruchu zavedli novinky, pozn. aut.) a až bude faktura zaplacena, vrátí nám tu první platbu jako přeplatek. Čili jako druhá novinka je zavedení dvojnásobné platby za jeden zájezd. Nikoli snad pár dní, kdy by snad hrozilo prodlení, ale pět týdnů před odletem.

Smlouva až na závěr

To už jsme dostali i smlouvu k podpisu. Pravda, až na druhý pokus, protože při tom prvním agentura poslala dokument s cenou o zhruba deset procent vyšší. Opravenou smlouvu jsme potvrdili, ale stále pod opakovanou hrozbou zrušené rezervace.

Nakonec jsme platili jen jednou, dokonce prostřednictvím faktury (snad agentura tuto lepší zkušenost zohlední jiným klientům, pozn. aut.), ale museli jsme ještě dodat potvrzení o převodu, i když v té době už agentura měla peníze na účtu.

Takže shrnuto – agentura nám vystavila smlouvu s vyšší částkou, požadovala po nás dvě platby, na smlouvě je datum splatnosti uvedeno o den dříve, než byla smlouva vůbec uzavřena, a nakonec jsme pod hrozbou zrušení zájezdu museli zaslat potvrzení o platbě, která proběhla ještě před uzavřením smlouvy.

Že by to mělo vypadat jinak? Máte pravdu, ale je to smutná realita, kterou si autor prošel a může ji doložit.

PSALI JSME:
Téměř polovina Čechů se chystá na dovolenou. Jak letos funguje cestovní pojištění?

Teoreticky je to jednoduché

Přitom je zakoupení zájezdu záležitost teoreticky jednoduchá, zvláště při on-line komunikaci. Můžeme ji rozdělit do několika etap, z nichž ta první je rezervace zájezdu. Obvykle má platnost až pět dní, během nichž by se měly obě strany domluvit na podmínkách zájezdu a doladit údaje následně obsažené ve smlouvě.

Je naprosto nepřípustné nutit klienta (navíc pod hrozbou zrušení rezervace) k zaplacení před tím, než měl možnost si zkontrolovat smlouvu a odkazy v ní uvedené.

Ve smlouvě totiž musí být mj. uvedena splatnost ceny zájezdu (včetně případných záloh), přičemž je možné uvést i lhůtu jednodenní, pokud tím klient souhlasí. Není však možné si vynucovat způsob platby (maximální splatnost faktury je podle zákona 30 dní, minimální legislativa neřeší, pozn. aut.), vyžadovat dvojnásobnou platbu „pro jistotu“ nebo před uzavřením smlouvy spojovat způsob platby se zrušením rezervace.

Platební podmínky obsahuje smlouva, jako sankce za pozdní platbu připadá v úvahu penále nebo až odstoupení od smlouvy. Minimálně sporné je však vyžadování potvrzení o platbě, pokud proběhla neprodleně a do odletu zbývá přes měsíc.

PSALI JSME:
Češi chystají dovolenou v kempech a karavanech. Jejich prodeje přes zimu narostly o 200 procent

Nerozhodovat se pod tlakem

Klient by se především neměl dostávat pod tlak, protože pročíst si smlouvu před jejím uzavřením je v jeho bytostném zájmu. Nejde jen o správnost ceny, ale také uvedených osobních údajů účastníků zájezdu, typu pobytu (polopenze, nebo All Inclusive), data odletů apod.

Rezervace pak neslouží k tomu, aby zájezd musel co nejdříve zaplatit (a navíc několikrát), ale aby se v klidu poptal na vybrané místo, režim a časy odletů, hygienické podmínky a zaslal prodejci všechna požadovaná data. Zaplatit desítky tisíc, a ještě se nervovat, to opravdu není šťastné zahájení dovolené.

Jako až úsměvná drobnost na závěr popsaného hektického nakupování poslouží příslib pracovnice agentury, že se ve vybraném hotelu zeptá na možnost zapůjčení dětské postýlky. Při posledním telefonátu prohlásila, že bude nejlepší si to na recepci vyjednat až po příletu…

PSALI JSME:
Dovolená s dítětem? Věnujte pozornost lékárničce

Nový zájezd za voucher

Využití voucherů, které loni v létě vydávaly cestovní kanceláře namísto peněz vrácených za zrušené zájezdy, může rovněž nabídnout chvilky, na něž je po čase lepší zapomenout. Autor si vyměnil s pracovnicemi renomované cestovky několik e-mailů, když se snažil po roce na voucher (tedy za stejnou cenu) objednat identický zájezd, ve stejném složení, ale jen v jiném termínu.

Vydalo by to na samostatnou poradnu ohledně vylíčení „argumentů“, v němž se během korespondence dozvěděl, že z loni zaplacené ceny zájezdu se odečte cena letenky a pojištění, protože tyto služby CK neposkytuje.

Vouchery je pak prý možné použít výhradně ve stejném termínu jako loni (tuto podmínku cestovka po roce stejně sama neplní, pozn. aut.) a o vracení peněz za nevyužitý voucher je prý nutné si požádat. Samozřejmě, že nikoli.

PSALI JSME:
Cestovní kanceláře ruší zájezdy, klienti ale poukazy přijmout nemusí

Pozor na nekrytý poukaz

Kdo loni místo zájezdu vyfasoval voucher, měl by v letošních letních měsících zbystřit. Už jen proto, že voucherů jsou dva druhy a zdaleka nemají stejnou kvalitu. Komu vystavila voucher cestovka v rámci Lex voucher, může jej uplatnit za zájezd stejné kvality (případně si cenu doplatit) do 31. srpna.

Kdo to nestihne, po tomto datu mu cestovní kancelář musí poslat celou částku do 14 dní, aniž by o to musel žádat. Některé kanceláře však začaly peníze vracet už v červnu.

Můžete však v ruce mít i poukaz, který cestovka vydala mimo režim zákona o voucherech (mj. chybí na něm odkaz na Lex voucher) a na nějž už se nevztahuje právní jistota proplacení. Obvykle se dá využít jenom tak, že si u stejné kanceláře klient vybere (libovolný) zájezd do určitého data. Když to z nějakého důvodu nestihne, peníze mu propadnou.

Pokud takový poukaz vlastníte, co nejdříve jej zkontrolujte a případně s ním zamiřte do dotyčné cestovní kanceláře.

PSALI JSME:
Prodloužený víkend u moře bez testu a karantény? V Albánii

Zavřít reklamu ×
  1. My jsme si zase vybrali zájezd z nabídky s uvedenou cenou cca 55 tisíc /os. All in. . Hned druhý den nám volala paní z dané cestovky, že nám pošle smlouvu , ale , že cena je v nabídce špatně uvedena a že činí 59000,- Kč. Takže jsme nic dalšího nepodnikli a jedeme přes německou cestovku za 350009,- Kč. Už jsme s ní byli několikrát a max. spokojenost.

    • Nevím, jestli bych skoro šestinásobnou cenu zájezdu u německé CK považovala za své vítězství nad českou CK…

  2. Nikdy bych nesouhlasila z takto postavenima pravidly. A vybírala by jen zájezdy na poslední chvíli a pokud možno i se slevou.

  3. Zdravím
    Jezdili jsme po vlastní ose rok co rok do Španělska. Platili jsme na místě a předtím byla možnost bezplatného zrušení. Nikdy bych se už cestovkám nesvěřil. Ve dvou řidičích se to dá v pohodě zvládnout.
    Pěknou dovolenou přeji vám všem.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.