L-39ZA pro Nigérii: Z Vodochod do Kano po vlastní ose

Aero Vodochody informovalo o nedávném poměrně unikátním odevzdání tří modernizovaných nigerijských letounů L-39ZA. Místo toho, aby se po dvou letech, po něž trvala jejich generální oprava, vydaly z Vodochod do Nigérie v rozebraném stavu v nákladovém letounu, vydaly se po vlastní ose na pět tisíc kilometrů dlouhý let na domovskou základnu v Kano.
Přelet L-39ZA z Vodochod do Nigérie představoval pět tisíc kilometrů dlouhou trasy. Foto: Aero Vodochody

„Přelet byl náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám,“ informovala redakci manažerka komunikace Aera Radka Černá. Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5 000 kilometrů dlouhá cesta čtyři dny, kdy každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger).

„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit,“ uvedl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti Aero, odpovědný za tento projekt.

PSALI JSME:
Vývoj a modernizace v Aeru pokračují: Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet

Nejenže je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. „To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků nejen z Aera, ale i z dalších externích institucí, která v tomto případě fungovala dokonale,“ dodal.

Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu okomentoval jeden z jeho přímých účastníků. „Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl testovací pilot Aera Vodochody Vladimír Továrek.

Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala cesta do Afriky čtyři dny. Foto: Aero Vodochody

Nigérie je za poslední roky již pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros. Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích. Následně na nich v hangárech Aera započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací.

Nigérijské letouny jsou nově vybaveny systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace a také head-up displejem. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu letadel JF-17, což jsou čínsko-pákistánské jednomotorové lehké nadzvukové víceúčelové bojové letouny.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB