Letní sezóna napomohla oživení v cestovním ruchu

Názor
Letní sezóna výrazně přispěla k oživení v sektoru ubytování a stravování, označovaném jako HORECA. Právě na něj dolehla pandemie nejvíce a stále ještě trpí nedostatkem zahraničních turistů, nicméně i zde se situace v červenci výrazně zlepšila.
Mezi Čechy přetrvávají preference trávit dovolenou v Česku, ať už z titulu komplikovanějšího cestování nebo limitované nabídky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Tržby v celém sektoru HORECA se oproti červnu reálně (po očištění) zvýšily o 13,4 procenta, a to především díky výraznému oživení zájmu o ubytovací služby (+49 %). Díky tomu se meziroční propad celého sektoru snížil na 30 % a zhruba o stejné procento je i nižší ve srovnání s létem roku 2019 (viz graf, pozn. aut.), kdy o pandemii nebylo vidu ani slechu.

Jen tuzemský cestovní ruch však situaci v této oblasti nespasí, a tak jsou stále vidět velké rozdíly v naplňování kapacit mezi Prahou a ostatními turisticky oblíbenými lokalitami nebo mezi jednotlivými kategoriemi ubytovacích zařízení. Tam, kde dlouhodobě spoléhali na zahraniční klientelu, si zatím příliš nepomohli.

Zatímco letní sezóna pomohla sektoru HORECA z nejhoršího, situace cestovních kanceláří se zlepšuje jen velmi pomalu. Cestovky se k dřívějšímu „normálu“ vracejí velmi pomalu a ve srovnání třeba s červencem roku 2019 jsou jejich tržby ani ne třetinové.

Zdroj: Český statistický úřad

Důvodem jsou přetrvávající preference klientů trávit dovolenou v Česku, ať už z titulu komplikovanějšího cestování nebo limitované nabídky. Navíc i zde chybí zahraniční turisté.

Celkově se situace zlepšila i v dalších odvětvích služeb. Služby jako takové si v červenci reálně připsaly dvě procenta, a to díky již zmíněné oblasti HORECA, dopravě a administrativě. Ve srovnání s loňským červencem jsou celkové tržby služeb o 9,6 procenta výše, nicméně i nadále o necelá čtyři procenta zaostávají za úrovní července 2019.

V každém případě je už nyní zřejmé, že služby byly motorem ekonomiky ve druhé polovině roku, kdy by růst hrubého domácího produktu (HDP) mohl díky nim dostat ke čtyřem procentům.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pro čínské turisty přestalo Česko existovat

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB