Pro e-shopy, tiskárny, retail nebo pro přepravní společnosti znamenají Vánoce nejvíc obchodů a největší zdroj příjmů. Bez navýšení počtu pracovníků se proto neobejdou. „Sezonní pracovníci nastupují do skladů či tiskáren už během října a zůstávají v práci do konce roku, někteří ještě na začátku ledna, kdy dochází k výměně nevhodných dárků a další vlně nákupů. Pro personalisty to znamená, že už nyní začínají shánět dočasné pracovní síly,“ uvádí Tomáš Surka, partner ve společnostech JobConnector a Devire.
„Některé firmy v předvánočním čase zněkolikanásobí počet svých zaměstnanců, většinou se jedná o lidi bez složité kvalifikace. U zahraničních pracovníků je navíc výhodné, že když sem přijedou na několik měsíců, chtějí toho odpracovat co nejvíce, tedy i během svátků. A to se zaměstnavatelům hodí,“ vysvětluje Surka. Vánoční brigády bývají zároveň atraktivní šancí pro pracovníky. Zvýší si touto cestou příjem před Vánocemi, kdy je čekají nákupy dárků pro rodinu a další blízké.
Největší e-shopy přitom mají svá sídla v Praze, Brně a jiných velkých městech, kde panuje dlouhodobě nízká nezaměstnanost. O to je hledání sezonních pracovníků složitější. Využít je možné cizince, kterým stačí získat tříměsíční schengenské vízum. Toto krátkodobé povolení pro vstup do Evropské unie překryje periodu od října do ledna, kdy firmy potřebují nejvíc lidí do skladů, tiskáren nebo logistiky.
Nově založené e-shopy už z letošních svátků příliš nevytěží
Vánoční sezóna znamená pro e-shopy nejvýznamnější období v roce, a to zejména proto, že pro některé z nich může tvořit až 40 % ročního obratu. A právě to je důvod, proč se české elektronické obchody na vánoční období připravují již během léta.
Přípravy se odehrávají zejména na poli marketingu a logistiky, vymýšlejí se produktové novinky, mezi něž patří například různé vánoční sety, na weby se ale také přidávají nejrozmanitější nové funkce. „Načasování a pečlivá příprava s předstihem je pro toto období extrémně důležitá. Pro některé e-shopy může podcenění či špatně zvolená taktika mít dokonce i fatální následky“, říká Lukáš Havlásek ze společnosti Shopsys.
Pokud by firmy chtěly spustit svůj e-shop ještě letos, nemůžou již počítat s vysokými tržbami spojenými s letošní vánoční sezonou. „Po spuštění zbrusu nového portálu trvá zpravidla několik měsíců než si funkčnost, obliba u zákazníků a dořešení problému takzvaně „sednou“, a to včetně zaindexování stránek nového e-shopu internetovými vyhledávači,“ dodává Havlásek.