Průzkum odhalil i rozdíly mezi firmami v ČR a na Slovensku. Zatímco v Česku se firmy při rozjezdu nejvíce potýkaly s administrativou a náborem zaměstnanců, u východních sousedů to bylo zajištění financování a získávání prvních klientů.
„K obtížnější akvizici nových zaměstnanců v Česku, tehdy jako dnes, přispívá dlouhodobě napjatější situace na českém pracovním trhu,“ podotýká hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.
Ve většině odpovědí se podnikatelé obou zemí shodovali. Třetina z nich například uvedla, že klíčový je pro ně ‚spokojený zákazník´.
Čeští a slovenští podnikatelé se také nelišili v pohledu na to, kdy se jim nejlépe dařilo. Jasně si notovali, že tomu tak bylo až po zaběhnutí podnikání.
Hned jako druhý v pořadí se ale umístil letošní rok, který označilo za svůj dosud nejúspěšnější přes 29 procent českých podnikatelů a pětina představitelů firem ze Slovenska.
Optimismus slábne
Malé a střední firmy pro nejbližší období zůstávají optimistické, i když v menší míře než v předchozích čtvrtletích. Index očekávání firem ČSOB ve třetím kvartále klesl na 14,6 bodů z 22. Pohoršily si všechny dílčí složky indexu, tedy oblasti investic, poptávky a rozšiřování podnikání. Zvýšení poptávky pro poslední čtvrtletí roku například očekává 42 procent respondentů, minule to bylo o pět procentních bodů více.
„Zjištění ukazují zpomalování dynamiky ekonomické aktivity v Česku a tím tempa růstu HDP. Nejde ale o nic alarmujícího, protože spokojenost s ekonomikou zůstává stále vysoká,“ připomíná Kupka fakt, že s ekonomickou situací je v České republice spokojeno přes 68 procent malých a středních firem a podnikatelů, zatímco na Slovensku to je jen 35 procent.