
Ceny zůstávají pod tlakem, protože znovuotevření Číny zklamalo trhy s volně loženými komoditami a poptávka po dovozu z USA a Evropy se pohybuje pod úrovní před pandemií.
To ulevilo obavám z globální inflace, ale připojuje se to ke slabým cenám komodit, výrobním indexům PMI a údajům o čínském obchodu, které varují před riziky světového růstu.
Hlavní přepravci, od kontejnerových gigantů Maersk a Hapag Lloyd až po lídry v přepravě volně ložených nákladů ZIM a Star, pociťují dvojí úder v podobě nižších cen a slabších objemů.
Freightos Baltic Index (FDX) sleduje sazby za přepravu 40 stopových kontejnerů, které se používají pro přepravu spotřebního zboží od elektroniky po oblečení a nábytek. Jde o vážený průměr 12 regionálních přepravních tras přes Pacifik, Atlantik a Suezský průplav.
Objemy kontejnerů zůstávají pod tlakem v důsledku snižování zásob maloobchodníků. Existuje naděje na stabilizaci poptávky ve druhém pololetí, ale existuje určité riziko, že nové kapacity kontejnerových lodí zvýší nabídku a oslabí ceny.
Baltic Dry Index (BDI) sleduje sazby za přepravu volně ložených komodit. Jde o složený index tří velikostí lodí na 20 trasách, které přepravují uhlí, železnou rudu a obilí. Capesize (40 % hmotnosti indexu) je největší, používá se pro železnou rudu a uhlí a je příliš velká na to, aby proplouvala Panamským nebo Suezským průplavem.
Panamax (30 %) jsou menší lodě, které jsou tak pojmenovány jako největší velikost pro průjezd Panamským průplavem a zaměřují se na přepravu uhlí a obilí. Supramax (30 %) jsou menší, zaměřené na přepravu cementu a železné rudy.
Objemy i ceny jsou pod tlakem, přičemž relativně světlým místem v objemu je obilí. Odvětví reagovalo snížením rychlosti plavby a zvýšeným vyřazováním kapacit.
Autor je stratég pro globální trhy společnosti eToro
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com