Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy tak pokračoval již čtvrtý měsíc v řadě. K meziroční změně v březnu nejvíce přispěly internetové prodeje (příspěvek 1,74 p. b.), dále maloobchod s převahou potravin (1,55 p. b.), solidní podíl měl i prodej pohonných hmot (0,8 p. b.) a kosmetických a toaletních výrobků (0,59 p. b.).
V meziměsíčním srovnání tržby vzrostly o 1,3 procenta, zatímco náš odhad počítal s 0,6 procenta. Pokud jde o skladbu, tržby za pohonné hmoty meziměsíčně vzrostly o 1,9 procenta, za nepotravinářské zboží o 1,8 procenta a za potraviny o 0,5 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply meziročně o 4,8 procenta, meziměsíčně naopak klesly o 0,4 procenta.
Březnová data tak více než potvrdila náš předpoklad, že spotřeba domácností v nadcházejících měsících poroste a přispěje k oživení domácí ekonomiky. Naznačuje to i spotřebitelská důvěra, která se v dubnu dostala nad svůj dlouhodobý průměr. Zároveň trh práce zůstává utažený, přičemž díky klesající inflaci a vývoji nominálních mezd roste i reálný disponibilní důchod domácností.
Pozorujeme i vyšší čerpání spotřebitelských úvěrů. Na druhou stranu ale budou domácí spotřebitelskou poptávku částečně tlumit relativně vysoké úrokové sazby a snaha domácností spořit, což dokládá stále vysoký příliv prostředků do spořicích produktů v průběhu letošního prvního čtvrtletí.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)