Maloobchodní tržby za březen zklamaly

Tržby maloobchodu se v březnu bez prodejů automobilů reálně meziročně zvýšily o 5,4 procenta. Trh přitom počítal se zhruba o jedno procento vyšším růstem (6,3 %). V meziměsíčním srovnání prodeje o 0,1 procenta poklesly. Ve srovnání s únorem se snížily tržby za pohonné hmoty (o 2,0 %), za potraviny nicméně o jedno procento vzrostly.
Na trhu je stále patrná převaha poptávky nad nabídkou automobilů, což se promítá do poklesu tržeb za jejich prodej a naopak jejich růstu za opravy motorových vozidel. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Meziroční statistiky zůstávají stále zkresleny loňskými protipandemickými opatřeními. Vzhledem k loňské uzávěře pohybu mezi okresy není divu, že byl letošní březnový prodej pohonných hmot o 18,8 procenta vyšší. Rostly i tržby za nepotravinářské zboží (+8,4 %), naopak za potraviny poklesly (-1,8 %).

Ještě více bylo loňské uzavření kamenných obchodů patrné na meziročních statistikách prodejů s oděvy a obuví, které vzrostly o 211 procenta. Internetovým obchodům naopak prodeje v meziročním srovnání klesají (v březnu o 19 %).

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly v březnu reálně meziměsíčně o jedno procento, přičemž meziročně se snížily o 1,6 procenta. Na trhu je stále patrná převaha poptávky nad nabídkou automobilů, což se promítá do poklesu tržeb za jejich prodej a naopak jejich růstu za opravy motorových vozidel.

Celkově je na datech patrný negativní vliv razantního růstu spotřebitelských cen i zvýšené nejistoty, která souvisí s dopady války na Ukrajině. Spotřebitelský sentiment je nyní nejnižší od ledna 2013, což se do maloobchodních prodejů propisuje.

Situaci částečně stále zachraňují naakumulované úspory domácností, nízká nezaměstnanost a snaha v některých oblastech dohnat odloženou poptávku (restaurace, volný čas, automobily, pozn. aut.).

S ohledem na další rychlý růst spotřebitelských cen a propad spotřebitelské důvěry při snížení reálných mezd pro letošek čekáme od druhého čtvrtletí do konce letošního roku pozvolný pokles reálných výdajů českých domácností.

Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena