Mezinárodní řidičský průkaz: Za pár minut a velmi slušné peníze už máte papíry k jízdě třeba na Haiti

Český řidičák s logem EU vám vystačí pro cesty po Unii a také Lichtenštejnsku, Norsku a Švýcarsku. V mnoha dalších zemích světa potřebujete jiný doklad.
Ilustrační foto: Newspress.co.uk

Chcete-li s autem vyjet za hranice Evropské unie nebo si někde ve světě půjčit automobil, většinou se vám vyplatí mít mezinárodní řidičský průkaz. Tohoto de facto i de iure úředního překladu národního řidičáku existují dva typy.

První se hodí pro země, jež podepsaly Ženevskou úmluvu o silničním provozu z roku 1949, přičemž platí jeden rok, druhý odpovídá stejné úmluvě z Vídně 1968 a jeho platnost je dvanáct měsíců.

Kde si ho zařídit

K přepážce úřadu dopravních agend obce s rozšířenou působností kdekoli v České republice se dostavte s národním řidičským průkazem, a to platným, občankou a fotografií rozměru 35 x 45 milimetrů.

Na to pozor, protože u klasických řidičských průkazů podobenku od července nosit nemusíte, úředník si vás vyfotí sám, případně si najde váš snímek v databázi. U mezinárodního typu je ale podoba fotky daná striktněji. A samozřejmě musíte mít vyplněný formulář, ten si ale můžete předtím stáhnout z internetu. Celý proces vystavení je na počkání, poplatek činí 50 korun. Některé úřady dokonce umožňují si přes web objednat čas vyřízení, takže ani nečekáte. V každém případě je ale nutná osobní přítomnost na přepážce.

PSALI JSME:
Výměna řidičských průkazů je dostupnější a rychlejší

Není třeba všude

Zemí, které nějaký druh mezinárodních papírů vyžadují, je hodně, ale rozhodně ne všechny. Jejich seznam najdete například na stránkách ÚAMK. Pokud tam svůj cílový stát nenajdete, měl by vám v něm stačit národní řidičák. Například Spojené státy americké se spokojí jen s ženevským provedením, Ukrajina nebo Arménie s vídeňským. Řada zemí akceptuje oba vzory, například Bosna a Hercegovina, Černá Hora nebo Turecko. Je pouze na vás, který si vyberete.

Mezinárodní řidičák se hodí především ve chvíli, kdy například po nehodě budete muset místní policii papíry odevzdat. Předáte právě ty „světové“, národní řidičský průkaz si ponecháte, takže minimálně od českých hranic domů můžete zase cestovat autem.

Další oblastí působnosti jsou půjčovny automobilů, eventuálně celní kontroly. Na druhou stranu nejsou výjimkou ani situace, kdy se úředníci nebo policisté zajímají více o národní řidičák než ten mezinárodní. Proto raději vozte oba doklady.

Když vám ho seberou

Jestliže vám policie v zahraničí zadrží řidičák, většinou ho následně posílá úřadu, pod nějž spadá místo přestupku nebo nehody. Odtud pak putuje do České republiky, a to na adresu úřadu, který doklad vydal. Kvůli bezpečnosti se tento proces většinou zabezpečuje diplomatickou cestou.

V dané zemi vám pak zůstane záznam, často související ze zákazem řízení. Ten však platí pouze na území tohoto státu. Důvody odebrání papírů jsou obvyklé: Podezření ze zavinění dopravní nehody, při níž někdo zahynul, jízda pod vlivem alkoholu nebo drog a podobně. Abyste se dostali zpět domů, lze žádat o vystavení dočasného potvrzení – s tím ale uspějete spíše v Evropě a pochopitelně tehdy, jedete-li vlastním vozem.

Zavřít reklamu ×
  1. „První se hodí pro země, jež podepsaly Ženevskou úmluvu o silničním provozu z roku 1949, přičemž platí jeden rok, druhý odpovídá stejné úmluvě z Vídně 1968 a jeho platnost je dvanáct měsíců.“

    Tady bude asi chybka, že?

  2. Není jednodušší napsat to takto? „První se hodí pro země, jež podepsaly Ženevskou úmluvu o silničním provozu z roku 1949, a druhý odpovídá stejné úmluvě z Vídně 1968. Oba platí jeden rok.“

    • To bude asi tím že ten jeden platí daný kalendářní rok a ten druhý když vyřídím v 7 měsíci tak platí 12 měsíců.
      Třeba dálniční známka platí jeden rok a v podstatě 12 měsíců i když to tak úplně pravda není.

Napsat komentář: kamila Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.