Mladí zabijáci. Řidiči do třicítky ročně způsobí čtvrtinu smrtelných nehod

Průzkum
Česká asociace pojišťoven (ČAP) v tomto týdnu informovala o nových spotech s tuzemským komikem arménského původu Tigranem Hovakimyanem natočených v rámci kampaně Agresivita zabíjí, která byla spuštěna v druhé polovině loňského září.
K agresivitě se nechá během jízdy vyprovokovat 82 procent řidičů ve věku do 29 let. Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči a také bezdůvodná jízda v rychlém pruhu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Přiznám se, že až dosud jsem o něm neslyšel, nečetl, neviděl jej. Zato o jiném „komikovi“, v tuzemsku žijícím Arménci původním jménem Mikael Oganesjan, jenž se rovněž věnoval „motorismu“ (resp. neplacení pokut od městské policie – pozn. red.) a známému též jako „Mike je pán“, jsem četl, viděl a slyšel ažaž.

I proto mne volba tváře kampaně ČAP překvapila, neboť je poněkud zvláštní, aby bezpečnost a nehodovost na tuzemských silnicích komentoval „neČech“, navíc po předcích pocházející také z domoviny kontroverzního „Mika“.

Série videí se stand-up komikem Hovakimyanem, coby agresivním instruktorem autoškoly, mají s nadsázkou ilustrovat, jak by se mladí při řízení rozhodně chovat neměli. Anebo, chce se dodat, jak by se rozhodně neměli chovat instruktoři, třeba ponoukat žáky autoškoly ke zrychlení před přechodem.

PSALI JSME:
Skutečný účet z loňských autohavárií: Ztráta je 12x vyšší, než udává policie

Přejděme ale k podstatnému. Česká asociace pojišťoven na základě dotazu redakce FAEI.cz prostřednictvím své mluvčí upřesnila, že v letos v dubnu ve spolupráci s agenturou STEM/MARK uskutečnila průzkum na reprezentativním vzorku populace (1006 respondentů – pozn. aut.) ve věku 18 až 75 let podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a kraje.

Mimo jiné z něj vyplynulo, že k agresivitě se nechá během jízdy vyprovokovat 82 procent řidičů ve věku do 29 let.

Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči a také bezdůvodná jízda v rychlém pruhu.

Řada z respondentů se ale přiznala i k vlastním prohřeškům.

Přes 80 procent si občas nedělá starosti s maximální povolenou rychlostí, 60 procent se někdy záměrně tlačí na auto před sebou a polovina se přiznala i k předjíždění na poslední chvíli. Každý šestý dokonce zrychlí, jakmile se někdo snaží je předjet.

„V průzkumu mladí respondenti hodnotili závažnost všech agresivních projevů na desetibodové škále vždy značně níž, než zbytek populace. Mladí si nedokážou spočítat, jaké následky může mít nevhodné chování za volantem mít. Zároveň však k sobě byli poněkud kritičtější a své nevhodné chování si uvědomují lépe, než starší řidiči,“ myslí si výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Z dat asociace vyplývá, že přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř dvaapůlkrát krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR. Příčin dopravních nehod je celá řada a nadměrná agresivita je podle ČAP bezpochyby jednou z nich.

Podle statistik dopravní policie téměř 18 procent všech nehod zaviní řidiči s praxí do pěti let od získání řidičského průkazu. Řidiči do 30 let pak ročně způsobí zhruba 133 smrtelné nehody. To je přibližně čtvrtina všech fatálních autohavárií, k nimž v Česku ročně dojde – loni kvůli pandemii koronaviru sice zemřelo na tuzemských silnicích méně lidí, ale i tak vyhasly 434 lidské životy.

PSALI JSME:
Každý šestý viník autonehody ujel, zůstali po nich zranění i mrtví

„Mladí řidiči jsou často nevybouření, neohleduplní a přeceňují své řidičské schopnosti. Dvacet osm hodin jízd v autoškole z nikoho zkušeného řidiče neudělá, závěrečná zkouška může být jen dílem náhody. Umět řídit auto dopředu nestačí, řidič musí umět reagovat a být i mentálně připraven na situace, které provoz přináší,“ říká ředitel služby dopravní policie ČR plukovník Jiří Zlý.

Podle něj je důležité zapojení dopravních psychologů do procesu dalšího vzdělávání mladých řidičů a velký význam má i praktické vyučování techniky jízdy, při kterém se řidičům názorně ukáže, jak se chovat v krizových situacích. „Jsem nakloněn i tomu, aby se čas od času zveřejňovaly záznamy nesprávné jízdy, které v provozu zachytí policejní kamery. Takové záběry mohou sloužit jako účinná výstraha před hazardováním se životem,“ myslí si.

„S mladými je třeba pracovat individuálně. Velmi bych se proto přimlouval, aby příprava na reálné krizové situace měla větší prostor při výuce v autoškolách,“ doplňuje vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle by mohla pomoci zkrotit ega mladých řidičů za volantem setkání s dopravními psychology. Ti mohou vysvětlit, jak při řízení pracuje hlava a jaké má každý z nás limity.

PSALI JSME:
Staří šoféři do šrotu? Omyl. Nejvíce vážných nehod zaviní mladí do 25 let

Zavřít reklamu ×
  1. Větší problém jsou řidiči a řidičky všech věkových kategorií co sedlají vůz Škoda Octavia. Taky ukazují ve zprávách agresory většinou v těchto autech. Problémové řidiče např. Fordu jsem ještě neviděl…A těch aut jezdí taky hodně!Jediné řešení je majitelům Octavíí a Superbů zvýšit povinné ručení na dvojnásobek a po každé pojistné události pořádně navýšit platbu.

  2. Nebylo by od věci zavést určité limity stran výkonnosti aut podle praxe v řízení. Začátečnická auta tak 50 kW, roli by mohla hrát i maximální rychlost a zrychlení. Kdyby jezdil 5 let bez průšvihu (alkohol, drogy, jízda na červenou, hrubé překročení rychlosti), bylo by mu dovoleno řídit výkonnější – třeba do 80 kW. Pokud by udělal průšvih a neskončilo to rovnou zákazem řízení, doba by se počítala od začátku.

  3. A jak třeba najedete na kruháč v silným provozu když se auto bude rozjíždět na 50km/h pul kilometru? Hlavo chytrá, nebo jak to udělá na připojovacím pruhu když bude muset na 100 metrech udelat nějakou rychlost? dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy. Kdyby tady jezdili jen 30kw auta tak ještě teď čekám v koloně ze včerejška.

Napsat komentář: Stanislav Penc Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.