Skutečný účet z loňských autohavárií: Ztráta je 12x vyšší, než udává policie

Analýza
Když česká policie představovala statistiku dopravních nehod za loňský rok, v kolonce „celková hmotná škoda odhadnutá na místě“ uvedla číslo 6,84 miliardy korun. Jenže existuje ještě jedna hodnota, která je o zhruba 12krát vyšší, přesahuje totiž 81 miliard. Jsou to tzv. celkové ztráty z dopravní nehodovosti, které vypočítali experti Centra dopravního výzkumu (CDV).
Celkové ztráty z dopravních nehod převyšují policejní odhady a dosahují desítek miliard korun. Ilustrační foto: Policie ČR

V uplynulém roce se stalo více než 107 tisíc dopravních nehod, při nichž do třiceti dnů po havárii zahynulo 617 osob, těžce zraněny byly více než dva tisíce lidí a lehce bezmála 24 tisíce.

Policie na místě ohodnotila škodu na téměř sedm miliard korun, ale reálnější je ta, kterou představilo CDV: 81,4 miliardy korun, což je mimochodem 1,4 procenta hrubého domácího produktu.

„Výše celkových ztrát z dopravní nehodovosti dává přehled o tom, jaké finanční dopady mají dopravní nehody na ekonomiku v tom nejširším možném úhlu pohledu – tedy na stát, firmy i občany,“ vysvětluje centrum. Nejde totiž pouze o škody na zdemolovaných nebo aspoň lehce zprohýbaných automobilech či na poškozených domech a vozovkách.

PSALI JSME:
Letos mají auta méně poruch. Češi totiž méně jezdí

„Následky dopravních nehod se týkají taktéž složek integrovaného záchranného systému, které u nehod zasahují, následné zdravotní péče a v neposlední řadě i odškodnění poškozených osoba aktivit souvisejících s vyčleněním zraněných osob z pracovního procesu,“ konstatuje CDV.

Přímé a nepřímé škody

Výpočet ztrát vychází z tzv. certifikované Metodiky výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích Centra dopravního výzkumu. Pro lepší představu jsou celkové náklady a ztráty rozděleny na náklady přímé a nepřímé.

Přímé náklady vznikají bezprostředně po dopravní nehodě, jsou to ty, které do své statistiky zahrnuje policie. Pak jsou tu ale rovněž nepřímé, které představují náklady a ztráty vznikající až s časovým odstupem po dopravní nehodě.

PSALI JSME:
Deset důvodů, proč si v zimě pořídit auto „z druhé ruky“

„Je třeba zdůraznit, že se tyto nepřímé náklady zpravidla všechny nepromítnou do ekonomiky v roce, ve kterém k nehodě došlo, ale přesouvají se do nákladů let budoucích. To se týká zejména položky ztráty na produkci, která vyjadřuje hrubý domácí produkt, jež by daná osoba vytvořila, pokud by nebyla usmrcena nebo těžce zraněna,“ objasňuje centrum.

Více než předloni

Součet přímých a nepřímých škod a nákladů je pak výsledná suma překračující 81 miliard korun. Je to opět o něco více než vloni, kdy tato hodnota dosáhla 80,1 mld. Kč. Nejvyšší položku jako obvykle zaujímá ztráta za smrt člověka, kterou experti Centra dopravního výzkumu vyčíslili za loňský rok na více než 25 milionů korun.

„V roce 2019 došlo ke zvýšení celkových nákladů u všech typů nehod (kromě těžkých zranění – pozn. red.) i přes velmi mírný pokles počtu usmrcených a zraněných osob oproti roku 2018. Důvodem byl zejména nárůst jednotkových nákladů vlivem inflace. V roce 2019 však došlo i k mírnému zvýšení počtu nehod registrovaných Policií ČR,“ konstatovalo centrum.

PSALI JSME:
Zima elektromobily nezastaví, ale může je zpomalit. Což vadí i dojezdu

V letošním roce by po více než desetiletém nárůstu ale mohly přece jen celkové ztráty z dopravní nehodovosti klesnout, a to na zhruba 45 miliard korun. Důvodem je koronavirová pandemie, kvůli níž je zatím výrazně méně dopravních nehod, i mrtvých a zraněných.

„V období od ledna do září roku 2020 Policie České republiky šetřila 72 080 dopravních nehod. Při těchto nehodách bylo 360 osob usmrceno, 1 404 osoby zraněny těžce a 16 871 osoba zraněna lehce,“ sdělilo Policejní prezidium.

Znamená to, že počet nehod je o bezmála deset procent méně, než ve stejném období loni, mrtvých o více než jedenáct procent méně, těžce zraněných dokonce o 15,5 % méně a lehce zraněných je méně o téměř sedm procent.

PSALI JSME:
Koronavirus na silnicích: Mrtvých je paradoxně více

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.