
Autobus značky CaetanoBus, jemuž jde z výfuku pouze vodní pára, byl zkonstruován ve spolupráci se společností Toyota a Mostu má přinést přesná data o tom, zda je vodík budoucím perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy, informovali naši redakci organizátoři testování z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).
Ta je zapojena do celoevropského projektu JIVE 2, jenž si klade za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů. „Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě,“ vysvětlil význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.
„Díky projektu bude městům Mostu, a později i Ostravě, poskytnut k vyzkoušení na veřejných linkách jedinečný autobus na bezemisní, ekologický vodíkový pohon,“ informoval Aleš Doucek, předseda platformy HYTEP, která probíhající testování v Mostě zajišťuje. Vodíkový autobus bude do běžného provozu nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin.
To, že se vodíkový autobus bude testovat zrovna v Mostě, není náhoda. Region, který je historicky zatížený intenzivní těžbou uhlí či chemickým průmyslem, chce být českým lídrem v oblasti vodíkových technologií. Svědčí o tom i to, že Ústecký kraj letos na jaře jako první kraj v ČR přišel s vlastní vodíkovou strategií.
„Vodík je pro náš kraj logickým řešením vzhledem k bohatému zastoupení chemického průmyslu, který je zdrojem vodíku. Proto se chceme na tento energetický zdroj zaměřit, vybudovat takové hospodářství, kdy se vodík bude v našem kraji vyrábět, distribuovat i využívat koncovými uživateli, například v dopravě,“ informoval v pondělí hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller.
Rozvoj vodíkových technologií v Ústeckém kraji má přitom již slibně nakročeno. „V Ústeckém kraji brzy vybudujeme lokální vodíkové hospodářství, v areálu průmyslové zóny Triangle u Žatce vystavíme fotovoltaické elektrárny a elektrolyzér pro výrobu zeleného vodíku. Výstavba má začít v roce 2024, zkušební provoz chceme zahájit koncem roku 2025,“ uvedl Tomáš Krenc ze společnosti For H2energy.
„Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova si vyzkouší autobus na vodíkový pohon v reálném provozu na jedné z nejvytíženějších linek MHD – na lince č. 17. Zjistí, jak se autobus chová a jakou má skutečnou spotřebu na trase, jejíž profil obsahuje velké převýšení,“ vysvětlil Jan Paparega, primátor města Mostu.
Podle něj si Most již nechal vypracovat analýzu týkající se možností náhrady stávajících naftových autobusů autobusy s alternativním pohonem, tedy elektrobusy, případně vodíkovými autobusy. „Třídenním provozováním vodíkového autobusu si dopravní podnik ověří provozní údaje v analýze a taktéž vhodnost provozování vodíkového autobusu na linkách MHD v Mostě a Litvínově,“ dodal.