Most testuje vodíkový autobus

Letos v květnu projel Českem vodíkový vlak, vůbec první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, a od úterka bude ulicemi Mostu jezdit vodíkový autobus. Během pouhých tří dnů má v testovacím provozu najet ulicemi severočeského města šest set kilometrů, přičemž nasazen bude na náročnou trasu – linku č. 17 – s řadou převýšení, jak místní vědí.
Od léta 2021 se pro elektrobusy a vodíkové autobusy z produkce portugalské firmy CaetanoBus používáno logo japonského výrobce Toyota, který firmu částečně ovládá. Ilustrační foto: CaetanoBus

Autobus značky CaetanoBus, jemuž jde z výfuku pouze vodní pára, byl zkonstruován ve spolupráci se společností Toyota a Mostu má přinést přesná data o tom, zda je vodík budoucím perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy, informovali naši redakci organizátoři testování z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Ta je zapojena do celoevropského projektu JIVE 2, jenž si klade za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů. „Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě,“ vysvětlil význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.

„Díky projektu bude městům Mostu, a později i Ostravě, poskytnut k vyzkoušení na veřejných linkách jedinečný autobus na bezemisní, ekologický vodíkový pohon,“ informoval Aleš Doucek, předseda platformy HYTEP, která probíhající testování v Mostě zajišťuje. Vodíkový autobus bude do běžného provozu nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin.

To, že se vodíkový autobus bude testovat zrovna v Mostě, není náhoda. Region, který je historicky zatížený intenzivní těžbou uhlí či chemickým průmyslem, chce být českým lídrem v oblasti vodíkových technologií. Svědčí o tom i to, že Ústecký kraj letos na jaře jako první kraj v ČR přišel s vlastní vodíkovou strategií.

PSALI JSME:
Místo benzínu vodík. Zájem o palivo budoucnosti prudce roste

„Vodík je pro náš kraj logickým řešením vzhledem k bohatému zastoupení chemického průmyslu, který je zdrojem vodíku. Proto se chceme na tento energetický zdroj zaměřit, vybudovat takové hospodářství, kdy se vodík bude v našem kraji vyrábět, distribuovat i využívat koncovými uživateli, například v dopravě,“ informoval v pondělí hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller.

Rozvoj vodíkových technologií v Ústeckém kraji má přitom již slibně nakročeno. „V Ústeckém kraji brzy vybudujeme lokální vodíkové hospodářství, v areálu průmyslové zóny Triangle u Žatce vystavíme fotovoltaické elektrárny a elektrolyzér pro výrobu zeleného vodíku. Výstavba má začít v roce 2024, zkušební provoz chceme zahájit koncem roku 2025,“ uvedl Tomáš Krenc ze společnosti For H2energy.

PSALI JSME:
Na nástup vodíku je nejlépe připravena hromadná doprava

„Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova si vyzkouší autobus na vodíkový pohon v reálném provozu na jedné z nejvytíženějších linek MHD – na lince č. 17. Zjistí, jak se autobus chová a jakou má skutečnou spotřebu na trase, jejíž profil obsahuje velké převýšení,“ vysvětlil Jan Paparega, primátor města Mostu.

Podle něj si Most již nechal vypracovat analýzu týkající se možností náhrady stávajících naftových autobusů autobusy s alternativním pohonem, tedy elektrobusy, případně vodíkovými autobusy. „Třídenním provozováním vodíkového autobusu si dopravní podnik ověří provozní údaje v analýze a taktéž vhodnost provozování vodíkového autobusu na linkách MHD v Mostě a Litvínově,“ dodal.

PSALI JSME:
Dostal ostravský miliardář Světlík vodíkovou Toyotu Mirai jako dárek k narozeninám?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.