Když cyklista způsobí dopravní nehodu, musí vedle pokuty platit i vzniklé škody. Nový občanský zákoník navíc několikanásobně zvýšil částku odškodnění, které může být poškozeným přiznané. Viníci platí nejen za hmotné škody a léčbu, ale často také hradí ušlý zisk za období pracovní neschopnosti. Řešením, jak se zbavit pocitu, že každá škoda, kterou člověk na kole způsobí, zasáhne jeho rozpočet, je pojištění odpovědnosti. To se vztahuje i na rekreační sporty, a zahrnuje tedy také cyklistiku.
České pojišťovny uvádějí, že průměrná výše škody nahlášených nehod, které se řeší z povinného ručení, se pohybuje mezi 40 až 50 tisíci korunami. Částku výrazně snižují nejčastější havárky, při kterých auta utrpí jen menší škody jako škrábance nebo promáčknutí. Výjimkou ale nejsou ani události, kdy jdou škody do milionů korun. Události, při kterých figuruje jízdní kolo, se nemusí výší škody odlišovat. Stačí, aby například cyklista udělal na silnici nečekaný manévr a srazila se kvůli němu dvě auta plná lidí. Zranění a škody na autech pak částku vyženou raketově vzhůru. Při výběru pojistky je tedy vhodné porovnávat výši limitů, které je pojišťovna ochotna zaplatit.
Jak ukazuje tabulka níže, při porovnání maximálních limitů u pojištění odpovědnosti (pro škody na zdraví) najdeme podstatné rozdíly. Některé pojišťovny by kryly škody maximálně do výše šesti milionů, jiné mají limity nastavené na desítky milionů korun. Nejštědřejší jsou v tomto ohledu pojišťovny ČSOB, Uniqa, Česká pojišťovna a Allianz.
Pozor na výluky
Cyklisté musejí myslet na to, že pojišťovny mohou uplatňovat výluky, kdy pojistné plnění krátí, nebo vůbec nevyplatí. Typickým případem je situace, kdy jede cyklista na kole pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Pojišťovny by krátily plnění i v případě, kdy by cyklista způsobil nehodu hrubou nedbalostí, nebo dokonce úmyslně.
Podobné výluky se pak vztahují i na případy, kdy by cyklista zranil sám sebe a uplatňoval nárok na vyplacení peněz ze svého úrazového pojištění. Částka může být snížena i v případě, že by se cyklista zranil, neměl nasazenou přilbu a při šetření nehody by se prokázalo, že by přilba mohla rozsah zranění zmírnit. Nezapomínejme, že helmu je povinen nosit cyklista mladší 18 let a že za děti nesou odpovědnost rodiče.
Při dovolené v zahraničí si cyklisté zpravidla vystačí s běžným cestovním pojištěním, které řeší jejich úrazy. Pro případné škody třetím osobám musí mít buď sjednané připojištění odpovědnosti, nebo se ujistit, že pojištění občanské odpovědnosti se vztahuje i na jiná území než ČR. Je také dobré vědět, že některé rizikovější aktivity bývá potřeba připojistit, nebo jsou dokonce nepojistitelné.
Autor je pojistný analytik společnosti Broker Trust
(Redakčně upraveno)