
Neznamená to ovšem, že se všem oblastem služeb daří stejně dobře. Z pohledu několika posledních měsíčních výsledků jsou zde na jedné straně vidět rostoucí telekomunikační firmy nebo cestovní kanceláře, stagnující HORECA a vedle nich třeba pozvolna klesající trend dopravy.
Zvlášť patrné je zamrznutí situace v oblasti HORECA, tedy v hotelích a restauracích, které stále výrazně zaostávají za reálnými výsledky roku 2019. V případě ubytovacích služeb jsou jejich tržby reálně o 28 procent nižší, než před covidem, v restauracích o více než 18 procent.
Vyšší ceny těchto služeb sice mohou trochu klamat, ale z pohledu reálných výkonů se zde toho od začátku léta příliš nezměnilo. Pomáhá sice postcovidový náběh zahraniční turistiky, avšak celkově je poptávka po těchto službách stále ještě relativně slabá.
Možná až překvapivě dobře se s ohledem na finanční situaci domácností vede cestovním kancelářím, jejichž reálné výdělky se začínají přibližovat předcovidové úrovni. Zájem o cestování tak evidentně zatím neutuchá a po dvou letech pandemie si lidé mohou dopřát rozvolnění v zahraničí.
Jak už naznačilo třetí čtvrtletí, některé služby mohou i nadále brzdit útlum české ekonomiky, avšak silné odvětví, jako například maloobchod, ji bude do recese táhnout i nadále.
O tom, jak moc se české ekonomice v časech energetické drahoty bude dařit, nakonec rozhodnou z čísla z průmyslu, který je zůstává i nadále největším tuzemským odvětvím z pohledu hrubého domácího produktu i zaměstnanosti.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)