Nálada spotřebitelů se zlepšila, podnikatelům naopak

Souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku se v únoru snížil o 1,9 bodu na 90,6 bodu. Mírně se ale začínají rozevírat nůžky mezi důvěrou podnikatelů a spotřebitelů, když důvěra mezi podnikateli již druhý měsíc v řadě klesla o 2,8 bodu na 89,9 bodu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se naopak druhý měsíc v řadě zvýšila, tentokráte o 2,8 bodu na 94 body.
Mírně se začínají rozevírat nůžky mezi důvěrou podnikatelů a spotřebitelů, když důvěra mezi podnikateli již druhý měsíc v řadě klesla, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se naopak druhý měsíc v řadě zvýšila. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ve srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Poklesl i počet respondentů, kteří očekávají zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících.

I tak ale spotřebitelská důvěra zůstává pod svým dlouhodobým historickým průměrem. Její výraznější zlepšení očekáváme až ve druhé polovině letošního roku, kdy již bude zřejmé, že ekonomika začíná ožívat, reálné mzdy opět rostou a inflace je ukotvena v blízkosti inflačního cíle tuzemské centrální banky (ČNB).

Průmyslníky v současné době trápí nedostatek objednávek, se kterým je spojen pokles výrobní činnosti. Podobný obrázek přinášejí i indikátory PMI (Index nákupních manažerů, pozn. red.). Vzhledem k zatím chabému výkonu německé ekonomiky se nálada českých průmyslníků bude lepšit zřejmě jen pozvolně.

K výraznému snížení sentimentu došlo také v oblasti maloobchodu, kde se důvěra v únoru propadla na nejslabší úroveň od března 2021. Odvětví, kde optimismus naopak roste, je stavebnictví. Zde se důvěra zlepšila o 2,4 bodu. Celkově je vstup české ekonomiky do letošního roku zatím vrávoravý. Výraznější zlepšení její kondice očekáváme ve druhé polovině roku.

Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena