
Ve srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Poklesl i počet respondentů, kteří očekávají zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících.
I tak ale spotřebitelská důvěra zůstává pod svým dlouhodobým historickým průměrem. Její výraznější zlepšení očekáváme až ve druhé polovině letošního roku, kdy již bude zřejmé, že ekonomika začíná ožívat, reálné mzdy opět rostou a inflace je ukotvena v blízkosti inflačního cíle tuzemské centrální banky (ČNB).
Průmyslníky v současné době trápí nedostatek objednávek, se kterým je spojen pokles výrobní činnosti. Podobný obrázek přinášejí i indikátory PMI (Index nákupních manažerů, pozn. red.). Vzhledem k zatím chabému výkonu německé ekonomiky se nálada českých průmyslníků bude lepšit zřejmě jen pozvolně.
K výraznému snížení sentimentu došlo také v oblasti maloobchodu, kde se důvěra v únoru propadla na nejslabší úroveň od března 2021. Odvětví, kde optimismus naopak roste, je stavebnictví. Zde se důvěra zlepšila o 2,4 bodu. Celkově je vstup české ekonomiky do letošního roku zatím vrávoravý. Výraznější zlepšení její kondice očekáváme ve druhé polovině roku.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)