
ERV Evropská pojišťovna, která spolupracuje s většinou velkých cestovních kanceláří, označila letošní letní sezonu za extrémní. Oproti předchozím letům začala už v druhé polovině května a hlavním trendem byl právě návrat k leteckým dovoleným.
„V červnu klienti nahlásili třetinu všech letních škod, ale z pohledu peněz, které jsme za ně vyplatili, měl červen dokonce nejvyšší podíl ze všech tří měsíců,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Důvodem je také to, že v tomto měsíci vycestovalo do zahraničí více starších lidí, jejichž zranění a léčení bývají náročnější. Navíc stále více Čechů létá do exotických zemí, kde bývá zdravotní péče dražší.
Dramatický nárůst
Průměrná výše letní škody vzrostla proti roku 2019 o čtvrtinu na bezmála 11 tisíc korun. Zhruba tři čtvrtiny všech škod tvořily léčebné výlohy, což je návrat k poměrům předcovidového roku 2019. Škod z takzvaných léčebných výloh bylo oproti roku 2019 o 76 procent více.
Největší podíl na vyplaceném plnění – celých 55 procent – měly škody z pojištění storna. Průměrná škoda ze storna dosáhla částky 29 tisíc, což je o zhruba polovinu více než před třemi lety.
„Mohou za to rostoucí ceny dovolených, ale také jiné nákupní chování. Zatímco v roce 2019 bylo více first minute, tedy dovolené se rušily dříve a při jejich zrušení nebyly tak vysoké stornopoplatky, letos lidé pořizovali své zahraniční cesty později a většina storen tak byla pár dní před odjezdem, tedy s vysokými stornopoplatky,“ konstatoval Vlastimil Divoký.
Přibývá velkých škod
Letos rovněž pokračoval rostoucí trend velkých škod, tedy těch, u nichž náklady převyšují 100 tisíc. Letos jich bylo o 50 procent více, než v roce 2019. „Náklady na hospitalizaci, a hlavně repatriaci se zvýšily natolik, že téměř každý případ, který ji vyžaduje, automaticky dosáhne nákladů nad sto tisíc korun,“ poznamenal Divoký.
Nejrizikovější zemí byl z pohledu počtu škod tradičně Egypt, odkud jich klienti nahlásili čtvrtinu z celkového počtu. Následovalo letos velmi populární Turecko, na třetím místě skončilo Řecko.
„Letos došlo k nečekanému rozložení spektra zemí, odkud nám klienti hlásili škody. Zatímco v roce 2019 bylo z šesti nejčastějších destinací hlášeno 96 procent všech letních škod, letos už to bylo jen 61 procent,“ řekl Vlastimil Divoký. Může za to mimo jiné letošní vyšší zastoupení exotických destinací.
Zlomeniny i covid-19
Mezi nejčastější komplikace Čechů v zahraničí opět patřily bronchitidy, nachlazení, gastroenteritidy, záněty uší, spáleniny od sluníčka a k nim se přidal covid-19. „V létě jsme v zahraničí řešili šedesát covidových případů, přičemž nejčastěji šlo o klienty s pozitivním výsledkem testu,“ poznamenal Vlastimil Divoký.
Dvě nejvyšší škody tvořily téměř totožné úrazy v Řecku. Šlo o klienty s frakturou stehenní kosti. V obou případech byla nutná operace na místě, několikadenní hospitalizace a následná repatriace leteckou ambulancí do Česka. U jednoho z klientů přesáhly celkové náklady milion korun, u druhého to bylo více než 900 tisíc.
„Zároveň jsme v létě evidovali řadu případů, u nichž náklady činily více než 600 tisíc korun,“ dodal Vlastimil Divoký z RVE Evropské pojišťovny.
Vytížené letiště
Rušnou letní sezonu má za sebou rovněž pražské Letiště Václava Havla, které od června do srpna odbavilo více než 3,8 milionu cestujících. Ačkoli je to více, než se předpokládalo, stále to bylo o třetinu méně, než v rekordním roce 2019.
Od začátku roku do konce srpna pak letištěm prošlo bezmála sedm milionů cestujících. Nejrušnějším dnem byl první červencový den, kdy počet odbavených pasažérů překročil hranici 50 tisíc.
Mnohá letiště v Evropě přitom v létě nezvládala nápory cestujících. Jedním z hlavních důvodů bylo to, že při razantním poklesu letecké dopravy během koronavirové pandemie musely propustit nemalou část svého personálu. Letiště Praha ale podle předsedy představenstva Jiřího Pose zvládlo silnou letní sezonu bez větších komplikací.
„V této souvislosti musíme poděkovat našim zaměstnancům i pracovníkům partnerských společností, kteří se podíleli na odbavení cestujících a letadel. Všichni zvládli náročný letní provoz velmi profesionálně a přispěli svým mimořádně vysokým pracovním nasazením,“ konstatoval Pos.