Nedostatek čipů neohrožuje jen autoprůmysl a jeho dodavatele

Analýza
Nedostatek čipů dopadá negativně nejen na automobilky, ale kvůli odstávkám v jejich výrobě mohou být ještě silněji postiženi i jejich subdodavatelé. Dokládají to i údaje Českého statistického úřadu: Zatímco průmyslová produkce v srpnu meziročně klesla o 1,4 procenta, odvětví výroby motorových vozidel, přívěsů a návěsů zaznamenalo propad o více než 28 procent.
Problém s čipy zasáhl téměř všechny společnosti využívající moderní technologie. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle poradenské skupiny Moore Czech Republic může současný stav trvat ještě zhruba tři až čtyři měsíce, než u některých subdodavatelů nastanou existenční problémy. Normalizaci situace odborníci očekávají nejdříve ke konci prvního pololetí příštího roku.

Zdá se ale, že jde o optimistický náhled. Pat Gelsinger, nový šéf Intelu, který nyní renovuje své výrobní závody tak, aby mohly navýšit produkci a vyšly vstříc vysoké poptávce po čipech v automobilovém průmyslu, před časem v americké televizi CBS řekl, že „celosvětové výpadky v dodávkách čipů, budou trvat léta“.

Podle Gelsingera bude trvat měsíce, než se současný masivní převis poptávky po čipech nad jejich nabídkou byť jen začne pozvolna snižovat. Několik let si pak podle jeho názoru má vyžádat návrat k relativně rovnovážnému tržnímu prostředí.

„Poptávku po čipech mohutně navýšila globální pandemická situace loňského roku. Ta výrazně zesílila zájem o domácí elektroniku, o notebooky či herní konzole. S růstem poptávky po čipech do těchto zařízení ovšem zároveň došlo k poklesu jejich nabídky, totiž výrobních kapacit, a to kvůli uzavření továren z důvodu pandemie,“ sdělil naší redakci ekonom Lukáš Kovanda.

PSALI JSME:
Problém s nedostatkem čipů bude trvat několik let, varuje šéf Intelu

Podle výzkumů Susquehanna Financial Group se letos v srpnu prodloužila doba vyřízení objednávek u dodavatelských společností vyrábějících čipy o šest dnů na 21 týdnů. Jde o nejdelší čekací dobu od roku 2017.

„Tyto okolnosti naznačují, že nedostatky, které ochromily automobilovou výrobu, se určitě nezlepší v nejbližších týdnech,“ informoval redakci FAEI.cz Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Poslední odhady společnosti AlixPartner naznačují, že se v automobilovém průmyslu oproti předpokladu vyrobí celosvětově o 7,7 milionů vozidel méně. Čipová krize tak jen výrobce automobilů připraví o roční tržby přes čtyři biliony korun.

„Výrobci čipů se částečně snažili na vzniklou situaci reagovat přesměrováním své výrobní kapacity tak, že méně čipů dodávali pro automobilový sektor, více pak pro segment domácí a kancelářské elektroniky. Právě proto je nyní automobilový sektor obzvláště zasažený,“ vysvětlil ekonom Kovanda.

PSALI JSME:
Česká ekonomika letos šlape lépe, než se čekalo. Zažila poslední špatné čtvrtletí?

„Problémem většiny subdodavatelů nebude výroba na sklad, ale zastavení objednávek automobilek jako takových. Vše probíhá tzv. just in time, aby se maximálně redukovaly náklady na skladování a pokud výrobci automobilů přeruší nebo zastaví výrobu na delší časový úsek, promítne se to do celého dodavatelského řetězce,“ uvedl Kymlička.

V dodavatelském řetězci automobilového průmyslu se podle odborníků totiž běžně používají rámcové smlouvy, které jsou průběžně upřesňovány tzv. odvolávkami. Ty odrážejí aktuální potřebu konkrétních dílů výrobců.

Do největších problémů, v některých případech až existenčních, se podle Kymličky kvůli současné situaci dostanou subdodavatelé závislí pouze na odběratelích z automotive sektoru. Dočasně je možné omezit výrobu komponent pro automobilky, nejde však o dlouhodobé řešení, proto si více než kdy dříve uvědomí riziko závislosti na jednom odvětví.

„Dodavatelé se budou snažit diverzifikovat svou zákaznickou bázi a zaměřit se na zvýšení dodávek do jiných odvětví,“ sdělil Petr Kymlička s tím, že úprava zákaznické sféry je s ohledem na obchodní, technickou a personální setrvačnost, ale také z finančního hlediska velmi náročná.

PSALI JSME:
Výsledky českého průmyslu ovlivňuje „čipový hladomor“

Celosvětový nedostatek čipů se však netýká pouze výroby automobilů, ale postižena je i celá řada dalších odvětví. V Česku například zbrzdí zavádění měřidel vody a tepla s dálkovým odečtem. Zpožďují se také dodávky zařízení pro běžnou infrastrukturu, například veřejného osvětlení. Situace se prý nezlepší dříve, než koncem příštího roku.

Nedostatek čipů v posledních měsících také ovlivňuje např. dodávky měřičů tepla a chladu, vodoměrů na teplou vodu a indikátorů na radiátorech. Podle novely zákona o hospodaření energií by všechna tato měřidla, která budou nově instalována v příštích měsících, měla mít funkci dálkového odečtu.

„Tato legislativa by měla platit od začátku roku 2022 a počet dálkově odečitatelných měřidel by se měl prakticky každým měsícem navyšovat. V roce 2027 by pak tuto funkci již měly mít všechny přístroje,“ sdělil redakci Petr Holyszewski ze společnosti Enbra, která se zabývá problematikou rozúčtování a dálkových odečtů.

Podle jeho názoru může mít počáteční nástup dálkových odečtů kvůli nedostatku čipů zpoždění. „Očekáváme, že problém bude přetrvávat zhruba do poloviny příštího roku, pak se snad situace zlepší,“ uvedl.

PSALI JSME:
Zahraniční obchod v lednu zklamal. Kvůli nedostatku čipů omezil výrobu celý koncern Volkswagen

Celosvětový nedostatek polovodičů také ovlivňuje cenu osobních počítačů či notebooků, která v posledních měsících stoupá. Odvětví výpočetní techniky se musí vypořádat i s výrazným zpožděním některých dodávek, například aktivních síťových prvků. Zatímco dříve se k zákazníkům dostaly do 30 dnů od objednání, nyní se tato doba prodloužila až na pět měsíců.

Podle některých odborníků však globální problém nedostatku polovodičů zřejmě nevymizí v horizontu následujících dvanácti měsíců. Neočekávají proto zlepšení na trhu dodávek dříve než před příštími Vánoci.

Nedostatek čipů v tomto sektoru podle Lukáše Pazourka, marketingového ředitele značky netbox, není ničím výjimečným, výpadky jsou prý poměrně běžné: „Rozdíl je však nyní v tom, že problém dopadl na většinu trhu a zasáhl téměř všechny společnosti využívající moderní technologie.“

To potvrzují i zástupci z oboru audiotechniky. Podle Petra Macháčka z e-shopu Audigo znamenal tento globální problém dokonce i ukončení výroby některých nových modelů jen krátce po jejich uvedení na trh: „Není výjimkou, že se na nástupce velmi oblíbeného modelu čeká skoro rok. Zasáhlo to i vlajkové lodi, které není vůbec snadné nahradit.“

PSALI JSME:
Jak dlouho se bude automobilový průmysl potýkat s nedostatkem čipů?

Zavřít reklamu ×
  1. Dobře se to čte , ale je z toho špatně . Dle dostupných info z tisku lze zjistit ,že firmy EU neobjednaly s předstihem dostatek čipů – to v prvé řadě ,poté lze připočíst k tomuto ještě asi to nejhlavnější – neuvěřitelně silný tlak US k různým sankcím namířené na Čínu , RF . Vysvětlení lze hledat v obyčejných bojích o trhy ,kde za kratší konec tahá EU ,ale to je celý smysl US zahraniční politiky&obchodu. … EU se oslabí vzhledem k Číně a RF a plán zní – my US,tu díru v obchodě nahradíme zaplníme svým zbožím. Obchod s plynem atd. RF & US je toho příkladem – stoupá každým rokem ,že si tohoto paradoxu už začínají všímat i v US politici a média. Nedostatek energie v EU další krásný příklad , jak přinutit EU k nákupu US předražené špíny z břidlice ale zodpovědnost za problém delegovat na RF — Jak jednoduché a přitom prosté vysvětlení komu že je to ku prospěchu.

  2. Celý problém je pouze ve zdrogovaném vedení z Bruselu. To je celý problém! Amíci se jen smějí naší směšné EU a neschopného vedení z Bruselu. Celá EU totálně selhala při migraci,při covidu,při unáhleném nástupu elektrických aut a další problémy vzniklé pouze díky neschopnému vedení europoslanců.

Napsat komentář: BB Rad Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.