
Vyplývá to z unikátní studie Luxury Travel Report 2025, která vychází z analýzy dat cestovní kanceláře EliteVoyage, specializující se na organizování luxusního cestování na míru. Cestovka výsledky průzkumu poskytla Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz).
Zpráva ukazuje, že nejdražší dovolená ve sledovaném období od září 2024 do srpna 2025 stála více než 9,3 milionu korun. Byla to společná cesta více rodin na ostrov Mauricius.
Tryskáč s lůžkovou úpravou
Na tento ostrov v Indickém oceánu mířila i početnější rodina soukromým tryskáčem, let z Prahy na Mauricius a zpět vyšel na více než 7,2 milionu. Tím se tato cesta stala nejdražším privátním letem.
Rodina využila tryskáč Bombardier Global 6000, který je určený především pro dálkové lety. Nabízí totiž také luxusní noční úpravu, kdy se ze sedadel stanou lůžka. Nabízí pohodlí až pro deset cestujících.
Mezi boháči jsou rovněž oblíbené pobyty na soukromých jachtách – samozřejmě s kuchařem a dalším personálem. Nejdražší týdenní plavba na jachtě Anthea v Chorvatsku vyšla na bezmála 5,2 milionu korun.
Žebříček v kategorii privátní vily a chalety (rekreační horská chata v alpském stylu s bohatým zázemím a důrazem na soukromí ubytovaných – pozn. aut.) vede luxusní chata ve švýcarském Verbieru. Za týdenní pobyt v tomto horském středisku zaplatil zájemce více než 3,8 milionu.
Pokud jde o nejoblíbenější zemi, kam nejčastěji jezdí nejbohatší Češi, je to možná překvapivě Itálie, což platí už několik let po sobě. Podle aktuálního Luxury Travel Reportu přitahuje cestovatele po celý rok.
„Dokáže jim nabídnout pestrou škálu zážitků od městské kultury přes venkovské vnitrozemí po krásné pobřeží nebo hory. Nespornou výhodou je snadná dostupnost, ať už přímými lety nebo autem jako například Dolomity,“ uvádí se ve studii.
Díky rostoucímu zájmu o Alpy se z loňského sedmému místa na žebříčku nejoblíbenějších destinací vyšvihlo na druhou pozici Rakousko. Loni byly druhé USA, ale ty se letos propadly na sedmé místo – kvůli politické situaci a bezpečnosti. Třetí je letos Řecko (loni čtvrté).
Desítky navštívených zemí
Podle cestovatelské studie ale navštívilo sto nejvýznamnějších klientů EliteVoyage celkem 56 zemí včetně exotických destinací. Mezi země, které jsou momentálně na vzestupu zájmu českých boháčů, patří Japonsko, Maroko, Černá Hora, Nizozemsko nebo Bhútán.
„Luxusní cestování už ale není definováno konkrétními destinacemi. Klienti čím dál tím víc vyhledávají neopakovatelné zážitky a novým měřítkem kvality se pro ně staly emoce,“ uvedl Petr Udavský, generální ředitel a spolumajitel cestovní kanceláře EliteVoyage.
Dodal, že jejich zákazníci namísto místa, které je populární na sociálních sítích, zvolí oblast, která je něčím výjimečná. „Na to reagují i prestižní hotelové značky, které nyní více pracují s autenticitou a lokální identitou,“ sdělil Udavský.
V celém odvětví je podle něj patrný trend takzvané hyperpersonalizace, kdy se každá cesta tvoří na míru konkrétní osobnosti klienta včetně jeho koníčků a zájmů. Nejbohatší Češi jezdí na dovolenou až 22krát za rok.
Jednou na rodinnou dovolenou u moře, příště na lyže s přáteli, pak si dopřeje romantický víkend ve dvou. Zájem o takzvané high-end dovolené stoupá mezi mladými. Jeden den dovolené stojí v průměru zhruba 35,4 tisíce korun na osob včetně dětí.
„Klienti hledají vzácnost, ale upřednostňují cesty, které se přizpůsobují jejich proměnlivým plánům a prioritám,“ řekl Štěpán Borovec, provozní ředitel EliteVoyage, podle něhož tito lidé vidí svobodu v tom, že nemusí rezervovat svou dovolenou na měsíce dopředu.
Nejdražší letenka za 274 tisíc
Pokud nejbohatší Češi dají přednost běžným leteckým linkám před privátními tryskáči, cestují nejbohatší Češi nejčastěji se společností Emirates. Na druhém místě skončily Austrian Airlines a třetí Qatar Airways.
Průměrná cena zpáteční letenky dosahuje bezmála 41 tisíc korun, nejdražší letenka vyšla na více než 274 tisíc. Šlo o trasu z Prahy do Malé, tedy hlavního města Malediv v Indickém oceánu, a zpět. Letělo se o vánočních svátcích přes Frankfurt. Typickým zákazníkem cestovní kanceláře EliteVoyage je Čech, podnikatel a je mu lehce nad 50 let. Téměř šedesát procent klientů žije v Praze.
Také mezi běžnými českými turisty roste zájem o exotické dovolené. Podle společnosti Student Agency Travel meziročně stoupnul prodej zájezdů o 14 procent. Mezi nejžádanější destinace patří Dominikánská republika, Spojené arabské emiráty, Kapverdy a Maledivy.
„Prodej zájezdů do Dominikánské republiky oproti loňsku stoupl o 129 procent. Karibský stát láká cestovatele na své nekonečné pláže s bílým pískem, průzračné moře a tropickou přírodu, nechybí ani skvělá místní kuchyně,“ řekla Martina Hrnčířová, ředitelka prodeje Student Agency Travel.
Vedle uvedených destinací roste také zájem o Indonésii, Mexiko, Tanzánii či Omán. Klienti jsou ochotni do své dovolené investovat více – zatímco loni průměrná cena zájezdu na osobu činila necelých 41 tisíc korun, letos se zvýšila o více než deset tisíc korun.
















