
Průměrná částka, kterou lidé v Česku utratí při jednom nákupu na splátky, dlouhodobě roste. Zatímco v roce 2019 to bylo necelých 14,9 tisíce korun, loni už průměr přesáhl 16,6 tisíce a v lednu 2024 stoupl na bezmála 16,8 tisíce.
Letos trend mírného růstu pokračuje navzdory nejisté ekonomické situaci, i první měsíce roku zatím ukazují stabilní zájem zákazníků o větší investice do domácnosti a také do elektroniky.
Nákup na splátky stále pomáhá těm, kteří momentálně nemají dost peněz, ale využívají ho i jiní. Splátkový prodej se tak stává čím dál běžnějším způsobem, jak si pořídit dražší zboží bez nutnosti jednorázové investice.
Předvánoční nakupování
„Lidé už dnes splátky nevnímají jen jako nástroj na překlenutí nedostatku peněz, ale jako běžnou součást finančního plánování. Chtějí kvalitní produkt, a pokud si jej mohou pořídit na výhodné splátky, často i bez navýšení, neváhají,“ řekl Marek Tomčík, obchodní ředitel Home Credit.
Na splátky české domácnosti nakupují nejvíce v listopadu a prosinci, kdy řeší vánoční dárky. Poměrně silným obdobím je ale také leden, kdy lidé využívají povánoční slevy a výprodeje. Nejčastěji pořizují mobilní telefony, domácí spotřebiče nebo notebooky.
„Z hlediska produktových kategorií dlouhodobě dominují chytré mobilní telefony, které jsou nejčastější položkou pořizovanou na splátky,“ sdělil redakci faei.cz Karel Moravec, ředitel prodejní sítě Planeo. Následují velké domácí spotřebiče, především pračky, lednice nebo sušičky.
„Významný podíl mají i notebooky, televize, chytré hodinky a stolní počítače, ale také tablety, herní konzole, komponenty pro PC nebo například kávovary,“ konstatoval Moravec. Mezi značkami dominují Apple a Samsung, dále to jsou Sony, LG, Xiaomi, Asus, Lenovo, Dyson či LG.
„Zájem o značkové zboží, ať už jde o elektroniku nebo vybavení domácnosti, zůstává silný. Spotřebitelé jsou ochotni investovat do kvality,“ uvedl Miroslav Zborovský, ombudsman Home Creditu.
Doporučil i ideální nákup na splátky. „Je vhodné nakupovat zboží, které má delší životnost, než je doba splácení, propočítat si, jak dlouho splácím a zda je to pro rodinu v dlouhodobějším horizontu udržitelné,“ upozornil Zborovský.
Češi nakupují online
Z údajů Home Creditu také vyplývá, že v uplynulém roce tvořili z 58 procent nakupujících na splátky muži. Z regionů je nejsilnější Středočeský a Moravskoslezský kraj, naopak nejméně nakupují lidé na splátky v Praze.
Jiný průzkum nákupního chování, tentokrát od společnosti Mastercard, kterého se zúčastnila více než tisícovka dotázaných a jehož výsledky mají faei.cz k dispozici, zase ukázal, jak si Češi oblíbili nakupování online. Využívá ho devět z deseti tuzemských spotřebitelů, v průměru třikrát až čtyřikrát měsíčně, což převyšuje evropský průměr.
„Češi patří mezi evropské premianty v online nakupování. Nejvíce nakupují oblečení, elektroniku a vybavení do domácnosti. Zákazníci oceňují především pohodlí, rychlost a bezpečnost, které jim online nákupy přinášejí,“ uvedla Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro ČR a Slovensko. Podle průzkumu lidé (tři čtvrtiny nakupujících) nejčastěji využívají v online prostředí platební kartu.
chtělo by to očistit o inflaci, jinak to není nijak vypovídající. Taky co je loni vs v lednu? Často mi to tu teď přijde, jako kdyby to nebyl ekonomický portál, ale reklamní portál.