Nezaměstnanost pokračuje v sezónním růstu

Míra nezaměstnanosti v prvním letošním měsíci nepatrně vzrostla. Úroveň 3,9 % je zcela v souladu s očekáváním a současně jde o nejnižší lednovou úroveň míry nezaměstnanosti od roku 1998. Celkový počet uchazečů o zaměstnání vzrostl o 3,1 % na 289 228 a počet hlášených volných pracovních míst vzrostl o 6,5 % na 230 728. A co na lednové údaje Českého statistického úřadu říkají odborníci?

Tuzemská ekonomika je rozpumpovaná, ale na trhu chybí potřebná pracovní síla. Foto: Pixabay

„Jakkoliv jde o dobré zprávy pro zaměstnance a obecně pro každého, kdo hledá práci anebo ji třeba chce změnit, tak je třeba si uvědomit, že v případě tuzemského trhu práce již delší dobu hovoříme o narůstající nerovnováze,“ upozorňuje Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.

Podle něj je tuzemská ekonomika je rozpumpovaná a na trhu chybí potřebná pracovní síla. Tato situace jednak tlačí směrem k rychlejšímu růstu mezd, ale zároveň to pro řadu podniků i odvětví znamená bariéru pro výraznější expanzi jejich výroby.

NÁRŮST KRÁTKODOBÉ NEZAMĚSTNANOSTI

Jak vysvětlil analytik Raiffeisenbank Milan Frydrych, meziměsíční zvýšení míry nezaměstnanosti bylo způsobeno nárůstem krátkodobé nezaměstnanosti o téměř 15 tisíc.  Na druhou stranu počet nezaměstnaných nad 24 měsíců klesl dvacátým měsícem v řadě (tvoří tak 21,8 % všech nezaměstnaných). „Nárůst nezaměstnanosti byl zaznamenán napříč věkovou strukturou. Podle dosaženého vzdělání největší nárůst nezaměstnanosti zaznamenali lidé se středním a základním vzděláním. Naopak počet vysokoškoláků na úřadech práce nepatrně poklesl,“ vypočítává Frydrych.

„Zprávy z tuzemského trhu práce je potřeba vnímat z více úhlů, neboť z pohledu ekonomiky nejde jen o pozitiva,“ upozorňuje Jáč. Vývoj na trhu práce je podle něj jedním z klíčových důvodů, proč Česká národní banka postupně šlape na brzdu a snaží se zpřísňováním měnových podmínek zchladit ekonomiku a ztlumit cenové tlaky a další nerovnováhy, jež jsou již delší dobu patrné.

HLAD PO PRACOVNÍ SÍLE JE I JINDE V REGIONU

Jáč upozorňuje, že nezaměstnanost je nízká i v dalších ekonomikách středoevropského regionu: „Za zmínku stojí Maďarsko a Polsko – i v těchto ekonomikách je patrný hlad zaměstnavatelů po pracovní síle.“

Pro příští měsíc lze podle Frydrycha očekávat poslední zvýšení míry nezaměstnanosti. Poté bude nezaměstnanost kontinuálně klesat s výjimkou července, kdy na úřady práce dorazí čerství absolventi.

„Pro tento rok očekáváme průměrnou míru nezaměstnanosti 3,8 %, přičemž během podzimních měsíců se přiblíží k 3,5 %,“ uzavírá analytik Raiffeisenbank. Radomír Jáč pracuje ve výhledu pro letošní rok s předpokladem průměrné míry nezaměstnanosti 3,7 %. Pokles ale podle něj může být i výraznější.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Čínská ekonomika rostla nejpomaleji za 27 let

„Přestože čínská ekonomika zpomaluje, stále by v letošním roce měla růst dvakrát rychleji než ekonomika Spojených států, a dokonce čtyřikrát rychleji než ekonomika Evropské unie. Čína tak i nadále bude hospodářsky …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi milují značkové oblečení. Ale je jich jen třetina

Průzkum
Všeobecné mínění, jak si spousta Čechů zakládá na značkovém oblečení, nabourává aktuální výzkum společnosti GfK. Košile, kalhoty, trička, obuv a další módní doplňky světových oděvních značek totiž preferuje jen třetina tuzemských zákazníků. Převažují ti, pro něž není módní symbol důležitý.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru