Nové byty si pořizují stále mladší lidé. Mohou za to rekordně levné hypotéky

Nové byty si v posledním roce pořizují stále mladší lidé. Vyplývá to z kontinuálního výzkumu společnosti Central Group, která je největším rezidenčním developerem v zemi. Data zahrnují veškeré uskutečněné prodeje, což je jen za loňský rok více než 1000 nově prodaných bytů, tedy šestina pražského trhu, a za 1. pololetí letošního roku dalších více než 700 bytů. Důvodem poklesu věku kupujících jsou především rekordně levné hypotéky. Díky nim si nyní nové bydlení mohou dovolit daleko širší vrstvy a samozřejmě i mladší lidé.

V uplynulých letech byl průměrný věk těch, kdo si kupují byt, poměrně stabilní. Pohyboval se dlouhodobě nad hranicí 40 let. Například v roce 2009, kdy byl nejvyšší, dosáhl u mužů 44 let a v prvním pololetí toho roku dokonce 46 let. Vloni pak poprvé klesl pod hranici 40 let. U mužů dosáhl 38 let a u žen 39 let. „Důvodem jsou především superlevné hypotéky, které umožňují dosáhnout na nový byt i lidem, pro které byly dříve úvahy o vlastním bydlení nedostupné,“ vysvětlil šéf Central Group Dušan Kunovský. Obchodníci se tak setkávají se stále mladšími lidmi, kteří na nákup nového bytu díky levnému financování dosáhnou. Jejich preference ohledně bydlení se také mění.

Dnešní mladí lidé do 30 let, alespoň ti, kteří měli zájem o koupi bytu v Central Group a odpověděli na elektronický dotazník, mají také mírně odlišné preference oproti předchozím generacím. Pro mladé lidi je stále prioritní lokalita. Daleko více nabírá na důrazu poměr dosažené kvality bytu za optimální cenu. Dnešní kupující zdaleka nechtějí ten nejlevnější byt, ale chtějí ve své předem určené cenové relaci najít to nejkvalitnější bydlení.

Lokalita je základ, mladí chtějí mít blízko do centra

Jsou také daleko ochotnější se stěhovat, než jejich rodiče. Pokud vezmeme v úvahu jen stávající obyvatele Prahy, kteří hledají nový byt, pak je lokalita při výběru jedním z nejdůležitějších parametrů jak pro mladé, tak i pro starší kupující. Pro každého z nich ale jinak. Zatímco starší lidé hledají nové bydlení převážně v té své lokalitě, kde jsou zvyklí a vázaní například školami dětí, mladí se klidně ze své čtvrti přestěhují. Preferují pak oblasti blíže centru města a tzv. módní čtvrti.

Vůbec nejžádanějšími lokalitami mezi lidmi do 30 let jsou Žižkov, Smíchov a Dejvice. Velmi žádaný je také prstenec čtvrtí kolem centra města a pak logicky oblasti kolem stanic metra. Naopak samotné centrum mladí lidé ve výzkumu jako místo, kde by chtěli koupit byt, neoznačili vůbec. Důvodem je pravděpodobně fakt, že šlo o skutečné zájemce o bydlení, kteří již měli reálnou představu o cenách na trhu, a proto nehledali byt přímo v centru, kde je nabídka bytů malá a ceny vysoké.

Obecně i nadále platí, že mezi mladšími respondenty je daleko větší procento těch, kteří mají původní bydliště mimo Prahu a do metropole se teprve stěhují. Často jde o absolventy vysokých škol, kteří v Praze nalezli po skončení studia práci a hledají si také první bydlení. Dnešní mladí lidé jsou často poměrně nároční a hledají vysokou kvalitu bydlení, kterou splňují právě nové developerské projekty. Ne každý si ale ve 25 nebo 30 letech může dovolit koupit nový byt a to je také důvodem, proč tak roste poptávka po investičních bytech. Především studenti a čerství absolventi, kteří nově v Praze nalezli práci, jsou totiž nejčastěji nájemníky těchto bytů.

Central Group tomuto trendu vychází vstříc a ve vhodných lokalitách, které mladí lidé preferují, jako je Žižkov, Vysočany nebo Vršovice, zvažuje upravit některý z budovaných projektů s vysokým počtem dispozičně vhodných bytů právě pro investiční bydlení s garantovaným výnosem. Dům určený hlavně k pronájmu by měl mít mladistvý design a nabídnout například i fitness centrum, recepci, základní vybavení v ceně apod.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Tiskové zprávy

Hodnocení ČNB českou veřejností

Ve dnech 1. – 8. 2. 2018 STEM provedl pro Českou národní banku průzkum veřejného mínění, který se zaměřil na názory občanů na ČNB. Reprezentativní soubor obyvatel ČR starších 18 let byl na základě kvótního výběru zkoumán kombinací technik PAPI a CAPI. V osobních rozhovorech bylo dotázáno 1028 osob starších 18 let.

Výsledek BNP Paribas Cardif pojišťovny za rok 2017. Výrazné zlepšení výsledků

Loňský kalendářní rok byl pro společnost BNP Paribas Cardif Pojišťovnu velice úspěšný. Čistý zisk pojišťovny v minulém roce zaznamenal nárůst o 26 % oproti roku 2016. V roce 2017 společnost dosáhla čistého zisku 168 milionů Kč oproti 133 milionům v roce 2016. Celkově společnost předepsala pojistné ve výši 2 262 …

Air Products míří na Mars

Spolupráce společnosti Air Products a americké kosmické agentury NASA trvá už neuvěřitelných šedesát let. Ani nejnovější mise NASA k Marsu nazvaná InSight, která odstartovala 5. května z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, se nemohla obejít bez významné účasti tohoto chemického koncernu.

Nejčtenější

Ve zkušební době se o důvody výpovědi starat nemusíte

Poradna
Vypadá to, že jste dostali práci snů, ale nakonec se ukáže, že ten sen skončil dřív, než pořádně začal. Vlastně už po pár týdnech, hned ve zkušební době. Ta má sloužit k tomu, aby se zaměstnavatel i zaměstnanec poznali a prakticky kdykoli v jejím průběhu se mohli rozhodnout, zda má smysl ve spolupráci pokračovat.
Rolovat nahoru