Nový stavební zákon je klíčový pro celou českou ekonomiku, zjednoduší a urychlí povolování staveb

Názor
Schvalování nejdůležitější legislativy letošního roku – stavebního zákona se rychle blíží. Legislativní proces ještě ani nepřekročil první kolo schvalování a politické strany včera ve sněmovně představily své zásadní pozměňovací návrhy.
Nový stavební zákon je příslibem toho, že se opět začnou stavět potřebné stavby – ať už jsou to nové dálnice, železnice, obchvaty obcí či tolik chybějící byty. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Některé však jdou zcela proti smyslu původního záměru ministerstva pro místní rozvoj přenést rozhodování o stavbách z často podjatých stavebních úřadů na nejmenších obcích na úřady spadající přímo pod ministerstvo.

Zdlouhavé vyjednávání o všech pozměňovacích návrzích pak může vést k tomu, že se tolik potřebný zákon nestihne schválit včas. Už v říjnu nás čekají nové parlamentní volby a všechna legislativa, kterou do té doby neschválí poslanci i senátoři, spadne pod stůl.

Několikaletá práce na stavebním zákonu tak začne znovu a celý sektor bude dál bojovat s nepředstavitelnou byrokracií při povolování nových staveb. Stavebnictví přitom tvoří podstatnou část HDP a nedokončená síť silnic a dálnic, špatná infrastruktura a chybějící byty brzdí ekonomický růst celé země.

Nový stavební zákon je klíčový pro to, aby se rozběhl zablokovaný proces povolování nových staveb. Příprava rezidenčního projektu v Praze trvá pět a více let, což je naprosto neúnosné. Průtahy při povolování rezidenčního projektu zvyšují cenu nového bytu v průměru o deset procent, což u bytu za 5,5 milionu korun znamená 550 tisíc korun.

PSALI JSME:
Běžný Pražan si už nový byt nemůže dovolit. Kde se ceny zastaví?

U infrastrukturních staveb typu silniční obchvat, železnice či dálnice trvá investorovi, což jsou v drtivé většině případů státní instituce, získání všech povolení více než celou dekádu. To by projednávaná legislativa mohla změnit.

Nový stavební zákon obsahuje několik zásadních principů, které mohou povolování nových staveb výrazně urychlit.  Zavádí například takzvaný apelační princip. Ten znamená, že nadřízený stavební úřad v případě odvolání věc nepošle zpět na původní stavební úřad, ale sám o žádosti investora rozhodne. Získat finální rozhodnutí by tak bylo možné už v řádu měsíců a ne roků, jako je tomu často nyní.

Zásadní je také zavedení důsledného dodržování závazných lhůt pro vyjádření či vydání rozhodnutí. Správními lhůtami se budou muset řídit i stavební úřady. Pokud nevydají rozhodnutí včas, přejde celé řízení na nadřízený stavební úřad. Ten už bude muset rozhodnout v jasně dané lhůtě. Investor tak už nebude muset pravidelně urgovat úředníky, aby konečně rozhodli.

PSALI JSME:
Nový stavební zákon provázejí problémy jako při schvalování občanského zákoníku

Ještě výraznější vliv na celé řízení a jeho urychlení bude mít integrace stavebního řízení. To ve skutečnosti znamená, že stanoviska dotčených orgánů státní správy si bude zajišťovat samotný stavební úřad. Investorovi tak odpadne povinnost získávat desítky razítek nejrůznějších institucí. I to povolovací proces výrazně urychlí.

Výraznou úsporu času očekávám také od sloučení současných deseti typů řízení do jediného a zavedení pouze jednoho odvolání. Už tak nebude možné odvolávat se kvůli jedné věci neustále dokola. Každý bude mít možnost odvolat se pouze jednou, soud navíc bude muset vyřešit všechny body žaloby zároveň.

Podstatné nyní je, aby nový zákon bez výraznějších zásahů co nejdříve schválili nejen poslanci, ale také senátoři. Zablokované stavebnictví totiž změnu legislativy potřebuje jako sůl. Není možné, abychom z hlediska složitosti a délky povolování nových staveb patřili k nejhorším zemím na světě, daleko za mnoha rozvojovými zeměmi.

Nový stavební zákon je příslibem toho, že se opět začnou stavět potřebné stavby – ať už jsou to nové dálnice, železnice, obchvaty obcí či tolik chybějící byty.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Získat stavební povolení je v Česku stále extrémně složité, v délce jsme 22. nejhorší

Zavřít reklamu ×
  1. Tady vůbec nejde o zrychlení stavebního řízení ale jak vybrat z kapes lidí další prachy protože už není kde a za chvilku ještě budete platit městu a obci za to že si tam koupíte pozemek a chcete bydlet

  2. Stavební řízení mě opravdu netrápí. Z výplaty almužny nejsem schopen našetřit na stavbu domu ani za 500 let. Jsem rád za dědictví a dům starý 100 let……Aspoň auto mám mladší a to skoro třicetileté…..

  3. Jen další blábol z dílny Nemyslících: správně by měl autor napsat, že je zde snaha lobbystů o maximální odstranění veškerých regulačních brzd, které neumožňují těmto novodobým otrokářům zdevastovat veškerý prostor v této zemi dle jejich představ.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.