Obchodní centra loni zvýšila obrat o 3,4 %. Jak se do jejich budoucnosti promítne pandemie koronaviru?

Regionálním nákupním centrům v České republice se v roce 2019 opět dařilo. Je zřejmé, že pozitivní vývoj výkonnosti obchodních center, který je patrný v posledních šesti letech, bude letos poznamenán dopady pandemie Covid-19 s více než dvouměsíčním uzavřením většiny obchodů. Vyplývá to z nejnovější studie Shopping Centre Index, kterou již osmým rokem sestavuje společnost CBRE, světový lídr v oblasti správy a pronájmu maloobchodních prostor.
Růst obratů se významně lišil v závislosti na typu segmentu. Pomyslným loňským vítězem je oblast elektra. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pro kvalifikovanou předpověď, s jakou rychlostí se maloobchodní trh zotaví, je třeba vědět, v jaké kondici byl ještě před nástupem pandemie, jaká jsou jeho specifika a které trendy na něj působí. Odborníci CBRE komentují aktuální i budoucí vývoj v kontextu rozsáhlého průzkumu výkonnosti 20 regionálních nákupních center (kromě Prahy), který představuje více než 570 000 m2 maloobchodních ploch.

Obchodní centra prošla v posledních dvou letech řadou strukturálních změn.

Zatímco plocha hypermarketů a supermarketů se snížila, vznikl tím prostor pro rozšiřování nákupní galerie s prodejnami módy, elektra, domácími potřebami a nábytkem.

Zároveň se zvětšoval prostor pro foodcourty a volnočasové aktivity.

Od roku 2014 jsme byli svědky rostoucího trendu obratů obchodních center, které v tomto období dosáhly kumulativního navýšení o téměř 30 %. Také v loňském roce došlo k meziročnímu zlepšení, a to o 3,4 %. I když se tempo růstu mírně zpomalilo, stále z pohledu historie českého trhu šlo o velmi dobrý výsledek.

„Růst obratů se významně lišil v závislosti na typu segmentu. Pomyslným loňským vítězem je oblast elektra (14,4 %). Mezi další úspěchy loňského roku patří růst obratů v gastronomii (10 %) a službách (11,1 %). U obou kategorií evidujeme již třetí rok v řadě dvouciferný nárůst hodnoty obratů. To potvrzuje jejich pozici nejdynamičtějších sektorů v nákupních centrech,“ říká Klára Bejblová, vedoucí výzkumu maloobchodního sektoru v CBRE.

Naopak vloni se příliš nedařilo segmentu módy, který poprvé po pěti letech růstu zaznamenal pokles o 1,5 %. Hlavním důvodem byly nižší obraty specializovaných oděvních značek, ale svou roli sehrál také podíl pronajatých ploch. S obtížemi se potýkal i další rok prodej obuvi, který zaznamenal meziroční pokles o 5,3 %. A ke zpomalení tempa růstu došlo také u sektoru kabelek a cestovních zavazadel, kde se dříve dvouciferné růsty obratů snížily o sedm procent.

Návštěvnost obchodních center zastoupených v Indexu CBRE dosáhla v loňském roce 93 milionů zákazníků. Ve srovnání s předchozím rokem jde o 3,1% nárůst, což znamená zhruba o 380 návštěv na centrum denně více.

PSALI JSME:
Česko je už pro chrámy konzumu malé, teď se nákupní centra spíše modernizují

Zatímco výstavba nových regionálních center byla v posledních pěti letech značně omezená (kolem 5 %), zákaznická základna je stabilní a ve stejném období vzrostla zhruba o osm procent. Nejenže Češi chodí do obchodních center častěji než dříve, ale díky vysokým nárůstům obratů každým rokem roste i nákupní košík (od roku 2015 o 25 %). Jen loni došlo k meziročnímu zvýšení o 4,4 % a aktuálně průměrný zákazník centra utratí během jedné návštěvy 221 Kč.

„Během letošního března došlo ve srovnání s rokem 2019 zhruba ke 45% propadu v obratech, v dubnu dokonce o 65 %,“ říká Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE. „Po znovuotevření obchodních center vnímáme žádosti ze strany nájemců na úpravu výše nájemného formou slevy na nájemném na přechodnou dobu nebo s platností do konce roku,“ popisuje Milan Mašša, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor v CBRE a dodává, že negativní scénáře, které předpokládaly, že až 30 % nájemců po karanténě znovu neotevře, se nepotvrdily.

PSALI JSME:
Změnila pandemie spotřebitelské chování lidí?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.